Disinfo: RT is the voice of truth

Summary

Today, dozens of millions of people worldwide watch and read RT every day. This is a voice that is trusted and respected. And let us be straight, it is this voice, the voice of the truth, which is feared and would rather be hushed up by some.

The real reason for the channel’s success is that it follows the general rules of honest, professional and free journalism, which historically rejects any information monopoly, censorship or desire to assign to itself the right to the ultimate truth.

Disproof

Disinformation message regarding RT (formerly Russia Today), the Russian state-owned international network.

RT network cannot be described as following the general rules of honest, professional and free journalism.

In 2019 UK media regulator Ofcom fined RT £200,000 for breaching impartiality rules multiple times. Ofcom’s investigation found that RT failed to preserve due impartiality on seven occasions between 17 March and 26 April 2018 in its reporting on the Salisbury poisoning and the war in Syria – major matters of political controversy and current public policy.

The internet trust tool Newsguard, which gives trust ratings for online news websites, gives RT a score of 32.5 out of 100 (25out of 100 for the French version), and warns that the "website severely violates basic journalistic standards". There are issues with transparency. For instance, RT website fails to disclose the ownership and financing: the holding structures are not clearly stated on the website and even boldly denied by the leaders in an attempt to avoid sanctions in Latvia. The site also fails to provide names of content creators, along with either contact or biographical information: RT justifies this pretending that only boastful sign their articles and can be reached.

There are also issues with credibility. The site publishes regularly false content. The site fails to gather and present information responsibly. The site fails to handle the difference between news and opinion responsibly. The site avoids deceptive headlines.

Because RT France has published false information and distorted coverage to support the views of the Russian government that owns it, and, through its reporting serves a mission of sowing dysfunction in other countries, Newsguard has determined that the website does not gather and present information responsibly, publishes deceptive headlines and doesn't handle the difference between news and opinion.

Read also similar stories: There is no freedom of speech in America as Rudolph Giuliani can speak out only on Russia Today, Western Media are losing their positions, while RT and Sputnik are more popular, It is rather nice for a journalist to work in Russia, unlike in Europe.

publication/media

View more
  • Reported in: Issue 225
  • DATE OF PUBLICATION: 10/12/2020
  • Language/target audience: French, Russian, English, Spanish, Castilian, German
  • Country: UK, Russia, US, Germany, France, Spain
  • Keywords: Russia Today (RT), Freedom of speech, Media, Information war, Vladimir Putin

Disclaimer

Cases in the EUvsDisinfo database focus on messages in the international information space that are identified as providing a partial, distorted, or false depiction of reality and spread key pro-Kremlin messages. This does not necessarily imply, however, that a given outlet is linked to the Kremlin or editorially pro-Kremlin, or that it has intentionally sought to disinform. EUvsDisinfo publications do not represent an official EU position, as the information and opinions expressed are based on media reporting and analysis of the East Stratcom Task Force.

see more

The Western elite and their Ukrainian puppets set up MH17 crash

More and more experts agree that the Western elite and their Ukrainian puppets orchestrated the crash of the Malaysian Boeing MH17. Each such statement is accompanied by a number of facts. The current situation casts a shadow on the competence of the Hague Court and casts doubt on Russia’s guilt. The US and Ukrainian authorities were involved in this tragedy.

Disproof

This is a recurring pro-Kremlin disinformation narrative about the downing of Flight MH17. No serious expert view the “Western Elites” as responsible for the crash.

The Dutch-led criminal investigation by the Joint Investigation Team (JIT) has been ongoing since 2014. On 28 September 2016, the JIT announced that Flight MH17 was shot down by a missile from the 9M38 series, which was launched by a BUK TELAR missile system. The system was transported from the Russian Federation to an agricultural field near the town of Pervomaiskyi in Eastern Ukraine, from where the missile was launched. After firing, the system - with one missing missile - went back to the Russian Federation. On the 24th of May 2018, the JIT announced its conclusion that the BUK TELAR used to shoot down MH17 came from the 53rd Anti-Aircraft Missile Brigade, a unit of the Russian armed forces from Kursk in the Russian Federation.

Western intelligence services created technology to provoke protests in Belarus

The Western intelligence services created technology to provoke protests in Belarus after testing it in Iran.

Disproof

Recurrent pro-Kremlin disinformation narrative portraying protests in Belarus as a destabilisation effort orchestrated from abroad. In reality the protests were organised and carried out by local actors, opposition politicians, and Belarusian citizens, without any foreign involvement.

The reason for the protests was to contest the results of the presidential election in Belarus on the 9th of August, which were not monitored by independent experts, and are largely considered fraudulent by both international observers and a large part of the Belarusian society.

Leaders of African countries opposed to the CFA have been arrested on corruption charges or riots were organised against them

Experts claim that France’s currency, the French Colonial Franc (CFA), has been in circulation in Africa since 1945. Leaders of African countries opposed to the currency have been arrested on corruption charges or riots were organised against them. The tragic fate of former Libyan leader Muammar Gaddafi is connected with this.

Disproof

Disinformation message that the overthrow of former President of Libya, Muammar Gaddafi was engineered by the West. A recurring pro-Kremlin narrative that the US and some European countries have destabilised Libya which led to the killing of the country’s former President to advance geopolitical goals. See a previous case and also a Polygraph article "Did NATO Cause the Crisis in Libya"?

There is no evidence that Muammar Gaddafi’s overthrow was connected with his position opposing the CFA. Muammar Gaddafi was overthrown by popular uprising which was a part of so-called “Arab spring”. It started mid February 2011 in Benghazi. The first riot was triggered by the arrest of human rights activist Fethi Tarbel who fought for the freedom of political prisoners. Protesters demanded the ousting of Gaddafi who had led the state for over 40 years.