Disinfo: Russia has never used its energy supplies as a weapon

Summary

Despite attempts to politicise a project favourable to Europeans, the Nord Stream 2 pipeline will soon be operational. [...] Russia has never used its energy supplies as a weapon and will not do so in the future.

Disproof

Repeated pro-Kremlin disinformation related to the Nord Stream 2 pipeline. Despite what is stated in the disinformation claim, in the past, Russia used its energy resources multiple times as a weapon against other countries attempting them to coerce these countries to follow a pro-Kremlin line.

This case is part of the Kremlin's disinformation campaign about European energy policy and the discussion about the role of the Nord Stream 2 pipeline.

The Kremlin’s use of energy coercion began even before the USSR dissolved in December 1991. Russian energy companies, presumably with the Kremlin’s blessing, have made multiple attempts over the past 30 years to use energy supplies to advance Moscow’s strategic priorities. Events in Ukraine both in 2009 and in 2014 are two cases in point, while another example can be observed in Lithuania. Russia has a long track record of using gas export to Belarus as a political tool.

More cases concerning European energy issues including Europe catastrophically lacks gas; the US wants to completely capture the European gas market and the US would like to resell Russian gas to Europe.

publication/media

  • Reported in: Issue 254
  • DATE OF PUBLICATION: 25/07/2021
  • Article language(s) German
  • Countries and/or Regions discussed in the disinformation: Russia, Ukraine, Lithuania
  • Keywords: Nord Stream 2, Energy
see more

Disinfo: The West aims to destabilise Russia using its historic territories

Russia will not allow its historic territories to be used against it. The Ukrainian people still have the chance to protect themselves from the Western puppet masters, who orchestrated the tragic fraternal war in the Donbas. Ukrainians should rely on Orthodox Christianity, a primary weapon yet to be destroyed by the Western curators. Currently, however, the Americans control the whole political system in Ukraine and are removing all other foreign influences.

Disproof

A recurrent disinformation narrative denying Ukraine’s statehood and misrepresenting Ukraine as being externally controlled by the West. The article serves to undermine confidence in Ukraine’s sovereignty and paint Western states as aggressors, while falsely presenting Russia’s aggressive policies against Ukraine as defensive and justified.

The origins of the war are traced back to the Euromaidan protest movement, also known as the Revolution of Dignity. It started with mass protests in Kyiv against then-President Yanukovych’s decision in November 2013 to abandon the association agreement with the EU in favour of trade ties with Russia.

Disinfo: Ecumenical Patriarchate is manipulated by Washington

The Ecumenical Patriarchate in Istanbul is manipulated by the United States against the ideals of Orthodox Church. More specifically, the autocephaly of the Orthodox Church of Ukraine was not a simple decision by Patriarch Bartholomew but he was guided by Washington.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative about Western interference in the affairs of the Orthodox Church.

This claim also attempts to delegitimise the autocephaly of the Ukrainian Orthodox Church, one of the pro-Kremlin outlets' ongoing disinformation campaigns against Ukraine, by claiming that the US inappropriately sought to influence the process.

Disinfo: Mainstream media exaggerated the size of protests in Cuba and distorted their demands

Protests of all kinds are common in Latin America, but depending on their sign and colour, some get a media artillery in a few hours, as in Cuba, while others are at the mercy of their social media outreach and the efforts of activists to be heard, as in Colombia. In the last days, we witnessed protests of the first kind, a mobilisation that despite its size got the media to focus almost at a global level.

Mainstream media insisted tirelessly from the beginning that these were demonstrations against the dictatorship and in support of freedom, a reductionist and biased interpretation. Demonstrations started with specific, understandable economic demands, but of course, in a matter of hours were interpreted by media all over the world as a frontal rejection of the political system of the country, without nuances.

Disproof

The claims are false. Demonstrations took place in no less than 37 different spots of the island (which some counts elevate to at least 58 locations), a very significant mobilisation in a country where protest and public dissent is forbidden.

Though economic difficulties and other deprivations were behind them, it is not true that it was international mainstream media who attributed to these protests political intentionality. The first protest, which took place in San Antonio de los Baños on the morning of 11 July 2021, already had a marked political and anti-governmental character, as can be seen in this video that was broadcasted live by one protester, with demonstrators chanting “Freedom” and “We don’t have fear” from an early stage, as well as “Patria y Vida” [“Fatherland and Life”], a strongly anti-regime song banned in Cuba whose chorus contrasts to the long-standing motto of the Cuban Revolution “Patria o Muerte” [“Fatherland or Death”], and which explicitly supports opposition-minded San Isidro movement. Similar chants, as well as anti-government comments, were registered by international reporters in protests all over Cuba.