Disinfo: Russian journalists are being repressed in Latvia, Lithuania, Estonia, Poland, Germany, France and the UK

Summary

Russian journalists are being repressed in Latvia, Lithuania, Estonia, Poland, Germany, France and the UK. We are talking about systematic deprivation of accreditation, immediate threats, including criminal prosecution, exclusion from the events. Only because these people decided to choose the Sputnik.

Disproof

Sputnik was created by a Presidential decree with the aim to “report on the state policy of Russia abroad”. Numerous reports have described how top managers from all the large government-controlled outlets and some influential private media attend the weekly meetings where "media managers receive guidelines that 'help' them not to overstep the Kremlin’s so-called 'double white lines'." In all of the mentioned countries Sputnik and RT are being accused of spreading disinformation, violating copyrights, acting as a propaganda instrument. Here are some examples.

In Estonia, Sputnik is represented as a victim of unprecedented persecution. This kind of statements were debunked several times. Read here. The steps taken by Estonia are based on the Article 2 of the Council Regulation (EU) No 269/2014 on the territorial integrity of Ukraine that foresees freezing the assets of Dmitry Kiselyov, the Director-General of Rossija Segodnya.

Lithuania is claimed to follow totalitarian laws, while Sputnik fights against intolerance. This came as in mid-2019 a court in Vilnius ruled on blocking Sputnik Lithuania over copyright issues. Broadcasting service (LRT) approached the Radio and Telecommunications Committee and pointed out in a statement that Sputnik had illegally used LRT materials at least 1464 times in violation of copyrights. Lithuanian Sputnik had continued to distribute illegal material and had not reacted to repeated requests by the National Broadcasting service to stop the abuse of copyright infringement.

In Latvia, in 2016, Latvia's domain registry shut the website of Sputnik Latvia after receiving a letter of concern from the Latvian Foreign Ministry, which drew attention to Sputnik's coverage of Ukraine and routine denial of the embattled nation's territorial integrity. In July 2019, Latvian authorities blocked access to the online portal baltnews.lv, owned by Rossiya Segodnya.

In the UK, in 2019, Russia's RT and Sputnik news agencies have been banned from attending a conference on media freedom in London for playing an "active role in spreading disinformation". In July of the same year, RT received a fine of 20,000 British pounds from the British regulator OFCOM "for serious failures to comply with our broadcasting rules".

Talking about France, Sputnik insisted that French society needs high-quality journalism, that they deliver, that is why they are being harassed. In reality, the French broadcasting regulator, the Conseil Supérieur de l’Audiovisuel (CSA), issued a warning to RT over a falsified report contesting the use of chemical weapons against Syrian civilians. Read about the situation with Sputnik and RT in France here.

In Germany, it is claimed that there's a long-standing campaign to discredit Russian media. Government spokesman Steffen Seibert reacted to these accusations: "Anyone who makes such absurd allegations in the world has little knowledge of Germany and little idea of freedom of the press," said government spokesman Seibert. German authorities emphasized, that the Russian government is expanding its media offerings in Germany in order to increase its influence. State enterprises are disguised as independent media to hide the fact that they belong to the Russian state. The most important of these are the Internet channel RT Deutsch and the Sputnik news agency.

Europe has been working to expose Kremlin-backed propaganda campaigns for years. EU countries develope new legislative norms to counter disinformation flow. As European Commission Vice President Věra Jourová said: "We are not seeking one magical instrument that will solve the problem," adding that the EU was looking to come up with cross-sector strategies to counter disinformation campaigns.

The EU vs Disinfo team has found 49 different Sputnik websites from all over the world and 31 of them are in the Disinformation cases database, meaning those outlets have been reported publishing disinformation.

publication/media

  • Reported in: Issue184
  • DATE OF PUBLICATION: 28/01/2020
  • Language/target audience: Russian
  • Country: UK, Latvia, Estonia, Lithuania, Germany, Poland, France
  • Keywords: Freedom of speech, Sputnik

Disclaimer

Cases in the EUvsDisinfo database focus on messages in the international information space that are identified as providing a partial, distorted, or false depiction of reality and spread key pro-Kremlin messages. This does not necessarily imply, however, that a given outlet is linked to the Kremlin or editorially pro-Kremlin, or that it has intentionally sought to disinform. EUvsDisinfo publications do not represent an official EU position, as the information and opinions expressed are based on media reporting and analysis of the East Stratcom Task Force.

see more

Coronavirus specially manufactured to target Asians

Coronavirus is not considered a serious matter for the entire world, as it threatens China because it is specially manufactured to reproduce within the physical environment that carries the chromosomes of the yellow-race or the East Asian race, so to speak.

Disproof

Conspiracy theory. This is a pro-Kremlin narrative about the coronavirus.

The World Health Organisation is still working with Chinese authorities and global experts to learn more about the virus. The virus "2019-nCoV” comes from a family of viruses that include the common cold, and viruses such as SARS and MERS. There is no evidence to suggest it was developed artificially as a weapon of mass destruction.

Crimea regained its Russian identity at the will of its population

Crimea was transferred from Russia to the Ukrainian Soviet Republic in the early fifties. In 2014, Crimea regained its Russian identity at the will of 96.77 percent of its population.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative on the annexation of Crimea claiming that Crimean citizens chose to rejoin Russia through a legal referendum.

No international body recognises the so-called referendum, announced on the 27th of February 2014, and held on 16th of March 2014. A year after the illegal annexation, Russian President Vladimir Putin admitted that the plan to annex Crimea was ordered weeks before the so-called referendum.

US veto on Nigerians is part of a plot to prevent the emergence of the first African superpower

The Trump administration is expanding its travel veto to five countries, Nigeria among them. Though we can’t know for sure why this country is targeted by the US foreign policy, we can speculate about its general geostrategic concerns: Nigeria has the potential to become the first African superpower, and the US hates to see African nations developing on their own, as their actions against Libya proves. If you combine Nigeria’s success with its close relations with US economic enemies like China, you get a regime change accident about to take place.

Disproof

Conspiracy theory. No evidence is provided to support the claim. This message part of a recurrent Russian narrative to portray the US as a destabilising power. You can see other examples of disinformation about US plans and actions worldwide, such as its attempts to cause a massive African migration wave to Europe, its experiments on people in Georgia, its promotion of jihadist terrorism and colour revolutions, its preparations for war with Russia or its alleged responsibility in the China coronavirus outbreak.

The US government has indeed imposed new visa restrictions on a total of six more countries, including Nigeria, that failed to meet minimum security requirements for verifying travelers' identities and whether individuals posed a national security threat. According to the AFP Factcheck, a wave of misinformation hit Nigeria following this decision.