Disinfo: Serbian media uncritically repeat false Western media reports on Russia


Western media, starting with Reuters, have misrepresented the results of regional elections in Russia. Reuters contemplated a possible “beginning of the end” for Vladimir Putin, speculated on Putin’s downfall in the 2024 presidential elections and made an unwarranted comparison to Erdoğan’s election losses in Ankara and Istanbul. The media in Serbia have uncritically repeated these conclusions, misinforming the public about the real state of affairs in Russia. That is bad and dangerous for Serbia, because marginal figures are getting media coverage, instead of those who really influence Russia’s policy, including that towards the Balkans.


These false claims were spread across two complementary reports of Sputnik Serbia, published on September 14th (“How Putin “lost” the elections in Moscow”) and September 15th (“The West is rejoicing Putin’s decline, but what really happened”). The claim that Serbian media have “blindly reprinted Western disinformation” is diametrically opposed to what actually happened.

Reuters’ report on the results of regional elections in Russia, published on September 9th, does not mention Putin’s “downfall”, nor did Reuters compare Putin to Recep Tayyip Erdoğan in this, or any other report on the results of the regional elections held on September 8th in Russia.

Reuters also didn’t focus only on United Russia’s loss of seats in Moscow. The report states that the party “retained its majority in the Moscow assembly following Sunday’s nationwide local elections, and its candidates for regional governor appeared to have won in St Petersburg and in 15 other parts of the vast country.” The same point is reiterated in the video clip embedded in the article. The video report provides a statement of Alexei Navalny, but also that of Andrey Turchak, the chairman of United Russia, who said that the party’s overall result was “more than positive” and “has exceeded our most optimistic forecasts”.

A number of media in the Balkans used Reuters’ report on the regional elections in Russia and added sensationalist headlines about “Putin’s downfall” and speculation about who will form the new majority in Moscow city assembly. Reuters, however, was clear on the fact that United Russia, whose candidates were “rebranded” as independents for the regional elections, will keep a majority in Moscow city assembly with 25 out of 40 seats. This claim falsely attributes these statements to Reuters, which has never published them (see a fact-check in local language here).


  • Reported in: Issue171
  • DATE OF PUBLICATION: 14/09/2019
  • Language/target audience: Serbian
  • Country: Serbia, Russia
  • Keywords: Western Balkans, Media, Elections


Cases in the EUvsDisinfo database focus on messages in the international information space that are identified as providing a partial, distorted, or false depiction of reality and spread key pro-Kremlin messages. This does not necessarily imply, however, that a given outlet is linked to the Kremlin or editorially pro-Kremlin, or that it has intentionally sought to disinform. EUvsDisinfo publications do not represent an official EU position, as the information and opinions expressed are based on media reporting and analysis of the East Stratcom Task Force.

see more

Belarus, Russia, and Ukraine are three Russian political nations

Moscow Rus’ is torn apart between gathering the territories, isolationism, Western pressure, and an attempt to turn East. Ukrainian Rus’ and Belarusian Rus’ are turning into the frontier oscillating between different civilizations and even into the real war frontier as it happened in Donbas.

Lately the ideology of unified Russian people consisting of Belarusians, Russians, and Ukrainians is losing its popularity. A new Russian identity should deal with this new reality about three Russian states and three Russian political nations. Controversies among them can only be overcome when they have a common goal, that is perceiving themselves as one civilisation. Ukraine is not lost as long as Belarus stays with Russia. In case Belarus is weakened and falls into the situation similar to present-time Ukraine, the Russian civilisation will be shaken and the existence of Russia itself will be put in question.


Recurring pro-Kremlin narrative about all-Russian nation and Russian world / civilization. The "all-Russian nation" is an imperial Russian and Russian irredentist ideology that is a favoured pro-Kremlin narrative aimed at weakening the national identity of Belarusians and Ukrainians, as well as their sovereignty.

Ukraine and Belarus are well-defined nation-states with a long history; both nations preserved language, literature and identity, despite foreign rule for long periods.

US adopted Hitler’s hatred towards Russia, war-preparation since 1945

According to the Russian military, it is known for a long time that Russia is the main enemy for the United States. The USA has been preparing for a war with Russia since 1945, when it adopted Hitler’s initiative of hatred towards Russia. In 1945, the US and UK developed the “Unthinkable” plan, which assumed the continuation of WWII against Russia with support of the re-armed Wehrmacht troops.


This message is part of the Kremlin’s policy of historical revisionism – it accuses the West of continuing the anti-Russian policies of Hitler and the Nazis. See other cases covering the “Nazi” accusations against the United States and the EU – here, here and here.

After the end of WWII, the Allied forces implemented the extensive Denazification policy in Western Germany, which resulted in the destruction of the Nazi ideology.

Buzzfeed and Bellingcat deliberately spread anti-Russian disinformation

Buzzfeed and Bellingcat deliberately spread anti-Russian disinformation. Buzzfeed’s strategy is to spread false information in order to get the mainstream media to discuss an issue, to whip up scandals and influence public opinion. Bellingcat’s “investigations” of cases such as the MH17 downing and the Skripal case have intentionally spread disinformation. Both Buzzfeed and Bellingcat (and The Insider) receive funding from government and non-government organizations that are hostile to Russia.


Recurring pro-Kremlin narrative aimed at discrediting Western media.

Both Buzzfeed and Bellingcat  have conducted independent journalistic investigations into the MH17 case and discovered evidence of Russia’s involvement, which was later confirmed by Joint Investigation Team (JIT).