Disinfo: Some American funds completely control the Russian opposition


In 2012, after the elections to the “Coordination Council of the Opposition”, a closed conference was held in Estonia on the theme of the development of e-democracy. It was organised through the Soros Foundation (recognised as an undesirable organisation) and Estonian government organisations, including the republican electoral commission, and Leonid Volkov [head of Navalny's network of headquarters] appeared there “quite by accident”.

And at whose expense was the banquet? Who paid for such an event? The trip of the opposition to this conference was paid for by one of the funds of the American politician George Soros. The activists lived in a five-star hotel. Tickets and full support were paid by the host party.

- It turns out that some American foundations completely control the political agenda in some post-Soviet countries. What other American funds, besides the Soros Foundation, have you met with?

- I have dealt with American funds such as the International Republican Institute (IRI) and the National Democratic Institute for International Affairs (NDI).


Recurrent pro-Kremlin disinformation narrative aiming to discredit the Russian opposition, in this case by framing it as puppets paid by George Soros working to destabilise Russia.

This article promotes recurring pro-Kremlin disinformation narratives about “colour revolutions” and about global elites secretly ruling the world, particularly Soros. Claims of a big conspiracy, without any proof, attributes groundbreaking democracy developments like in Belarus, Myanmar, Russia, and the US to the vicious activities of Soros and some unnamed transnational corporations.

Read also our analysis "Why authoritarians love the concept of the big conspiracy."


  • Reported in: Issue 249
  • DATE OF PUBLICATION: 22/06/2021
  • Article language(s) Russian
  • Keywords: Alexei Navalny, NGO, George Soros
see more

Disinfo: Using chemical weapons in Syria was part of an information war

Syrians have gained new experiences over the past decade through the war. Even information wars are no longer able to have an impact and have lost credibility, especially after false accusations of using chemical weapons, which were destroyed in Syria at the request of the Russian side. Not because of Assad, but in order to prevent it from falling into the hands of organisations designated as terrorist.


Recurring pro-Kremlin disinformation narrative absolving the Syrian regime of responsibility for chemical attacks in general.

The declared Syrian chemical weapon stockpile was reported to be completely destroyed in 2014. However, the inspectors from the Organization for the Prohibition of Chemical Weapons (OPCW) could only authenticate that declared chemical weapons had been destroyed, even though there were suspicions in the West that Syria had hidden as much as 10% of its stockpile.

Disinfo: The EU knows Crimea is Russian and that the decision to annex it was based on a referendum

The European Union extended sanctions against Crimea and Sevastopol for a year. They know that under the constitution, Crimea is part of the Russian Federation. They know that the decision was taken on the basis of the Crimean referendum, and its results were reaffirmed in practice.


Recurring pro-Kremlin disinformation narrative about the illegal annexation of Crimea. The claim was neither counterbalanced nor critically challenged in the article.

The EU still does not recognise the illegal annexation of Crimea and Sevastopol by the Russian Federation and continues to condemn this violation of international law. In June 2021 the European Council decided to renew the sanctions introduced in response to the illegal annexation of Crimea and Sevastopol by the Russian Federation until 23 June 2022.

Disinfo: Sputnik V is the most effective vaccine against the Indian Covid-19 variant

The “Sputnik V” vaccine proves more effective than all other vaccines against the Indian COVID-19 variant


This is a claim provided with no evidence, and constitutes a recurring attempt by pro-Kremlin outlets to promote the Russian Sputnik V vaccine.

The effectiveness of different vaccines against the COVID-19 Delta variants (referred to in the claim as the "Indian variant") is still subject to ongoing monitoring due to the relatively news appearance. However, preliminary analysis conducted by researchers from Imperial College London, Oxford University, the UK NHS, among others, demonstrates that established vaccines have been proven to be effective against the Delta variants with comparable results to the original Alpha variant.