Disinfo: Tallinn waged crusade against critical media

Summary

Tallinn waged its aggressive crusade against critical media under the pretext of observing the EU sanctions regime, which includes personal sanctions against the director of Sputnik’s parent holding. Estonia is the only EU country which has used the law for such purposes.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative painting Western governments as hostile toward "alternative voices" in the media, particularly Russian ones.

Estonia is on the 11th place of Reporters without Borders Press freedom index. Estonia has not blocked Sputnik Estonia's website, it is accessible and operational. The Minister of Foreign Affairs Urmas Reinsalu has emphasized that Estonia has not taken any measures against the portal's media content: "They are financial sanctions aimed at economic activity. I believe it to be justified. We have notified the European Commission's Legal Service. European agencies have said in the Commission that steps taken by Estonia in exercising sanctions policy are warranted."

Therefore all actions taken in relation to Sputnik are aimed at economic activity and not against the outlet's news content, and have a basis in both EU (see Art. 2(1)) and Estonian (see para. 93.1) legislation. The Article 2 of the Council Regulation (EU) No 269/2014 on the territorial integrity of Ukraine foresees freezing the assets of Dmitry Kiselyov, the Director General of Rossiya Segodnya. As a result, Estonian banks froze accounts of Rossiya Segodnya and the Financial Intelligence Unit informed persons employed or contracted by Rossiya Segodnya that knowing performance of work or services to a sanctioned person was forbidden.

Sputnik was created by a Presidential decree with the aim to “report on the state policy of Russia abroad”. Numerous reports have described how top managers from all the large government-controlled outlets and some influential private media attend the weekly meetings where "media managers receive guidelines that “help” them not to overstep the Kremlin’s so-called “double white lines”".

The EU vs Disinfo team has found 49 different Sputnik websites from all over the world and 31 of them are in the Disinfrormation cases database, meaning those outlets have been reported publishing disinformation. Sputnik Estonia is represented in that database both in Estonian and in Russian languages.

It is not true that Estonia is the only country to have followed the procedure. In 2015, Barclays bank closed the account used by the agency in the UK. In 2016, Latvia's domain registry shut the website of Sputnik Latvia after receiving a letter of concern from the Latvian Foreign Ministry, which drew attention to Sputnik's coverage of Ukraine and routine denial of the embattled nation's territorial integrity. In July 2019, Latvian authorities blocked access to the online portal baltnews.lv, owned by Rossiya Segodnya, referring to the EU sanctions. In mid-2019, a court in Vilnius ruled on blocking Sputnik Lithuania over copyright issues.

publication/media

  • Reported in: Issue179
  • DATE OF PUBLICATION: 10/01/2020
  • Language/target audience: English
  • Country: Russia, Estonia
  • Keywords: Freedom of speech, Media, Dmitry Kiselyov, Russophobia, Sanctions, Sputnik

Disclaimer

Cases in the EUvsDisinfo database focus on messages in the international information space that are identified as providing a partial, distorted, or false depiction of reality and spread key pro-Kremlin messages. This does not necessarily imply, however, that a given outlet is linked to the Kremlin or editorially pro-Kremlin, or that it has intentionally sought to disinform. EUvsDisinfo publications do not represent an official EU position, as the information and opinions expressed are based on media reporting and analysis of the East Stratcom Task Force.

see more

People who seized power in Ukraine, in 2014, are Nazis

Those people who came to power in 2014, in Ukraine, who, more precisely, seized the power, are Nazis. These are people who glorify their heroes in Nazi uniforms, who go around with Nazi swastikas, and it’s impossible to imagine that they would go around Red Square in their right mind someday.

Disproof

A recurring pro-Kremlin narrative about the Nazis in Ukraine.

The myth of Nazi-ruled Ukraine has been the cornerstone of Russian disinformation about the country since the very beginning of the 2013-14 Euromaidan protests, when it was used to try to discredit the pro-European popular uprising in Kyiv and, subsequently, the broader pro-Western shift in Ukraine's foreign policy.

Poland is the second country responsible for starting WWII

Probably, the Polish deputies decided that with the help of one piece of paper they could change the past and wash off the close military-political union with Hitler. This made the Munich conspiracy to divide Czechoslovakia in 1938 possible, which predetermined the further expansion of the Nazis. So if we talk about the second country which has responsibility for starting Second World War, it is Poland itself.

Disproof

Historical revisionism consistent with recurring disinformation pro-Kremlin disinformation narrative about Poland and World War II. 

Poland did not start World War II, it was Nazi Germany, which attacked Poland on 1 September 1939, and Soviet troops entered Polish territory on 17 September.

Warsaw colluded with Hitler to expel Polish Jews to Africa

Poland is extremely dissatisfied with a recent statement by Russian President Vladimir Putin, who called Polish Ambassador to Nazi Germany Jozef Lipski a “bastard and anti-Semitic swine” for supporting Hitler and his idea of ​​expelling Polish Jews to Africa “for extinction and extermination.” In late December, the president read excerpts from a report Lipski had compiled for the foreign ministry at that time, in which the ambassador suggested that a monument to Hitler be built if the Nazis’ deportation plans were carried out.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative distorting Poland's actions in the run-up to and during the Second World War.

The story deliberately muddies the timeline of the Second World War, particularly regarding Warsaw-Berlin relations and the degree to which European states were aware of Nazi Germany's position on the European Jewry. Poland's chief rabbi, among others, has billed Putin's remarks about Lipski as "scandalous" and "taken totally out of context." He noted that the diplomat's support for Jewish emigration from Europe stemmed from Warsaw's support at the time of the Zionist movement, "which was clandestinely supported by Poland in military matters." After the Nazi-Soviet invasion of Poland, Lipski fled to France and joined the Polish Armed Forces as a volunteer.