Disinfo: The 9/11 terrorist attack was plotted from Washington and Tel Aviv

Summary

The 9/11 terrorist attack was plotted by “certain individuals” from Washington and Tel Aviv.

Disproof

The 9/11 conspiracy theory has been refuted several times – also by “9-11 Commission" conducted by the US legislators. 9-11commission.gov/report/,

publication/media

  • Reported in: Issue 78
  • DATE OF PUBLICATION: 23/08/2017
  • Language/target audience: Czech
  • Country: Israel, US
  • Keywords: Terrorism, Conspiracy theory

Disclaimer

Cases in the EUvsDisinfo database focus on messages in the international information space that are identified as providing a partial, distorted, or false depiction of reality and spread key pro-Kremlin messages. This does not necessarily imply, however, that a given outlet is linked to the Kremlin or editorially pro-Kremlin, or that it has intentionally sought to disinform. EUvsDisinfo publications do not represent an official EU position, as the information and opinions expressed are based on media reporting and analysis of the East Stratcom Task Force.

see more

Former Chief of MI6 disclosed a strategic plan of the United States and Britain aimed at Russia’s fragmentation

In his interview with The Guardian, John Scarlett, former Chief of the UK Secret Intelligence Service MI6, allegedly disclosed a three-stage strategic plan of the United States and the Great Britain aimed at Russia’s fragmentation. John Scarlett claims that the first stage of the plan envisaged the deployment of military and intelligence bases around South Ossetia and involvement of security officers. The second stage envisaged bringing of radical Islamists to power in Chechnya, Dagestan, North Ossetia and Circassia. As for the third stage, it was planned to provoke a fake conflict in Ukraine, but Moscow managed to protect the country against this threat.

Disproof

The article wasn't published by the Guardian, and the interview doesn't exist. The website that published the article replaced the "i" in Guardian with a Turkish ı, but otherwise looked similar to the original. The story was removed from the Internet and Facebook deleted posts that included links to it. Many Russian news outlets reported about the interview, among them Ren-TV, PolitOnLine.ru, EG.ru, Dni.ru. Many of them deleted the articles afterwards. Russian federal TV channel Rossiya 1 repeated the false information quoting the interview on debate show Evening With Vladimir Solovyov. noodleremover.news/fake-mi6-interview-22af3555107b, Further debunking: www.theguardian.com/technology/2017/aug/18/experts-sound-alarm-over-news-websites-fake-news-twins, According to the BBC's Russian-language service, the English grammar errors in the fake article are similar to those that Russian-speakers make. www.bbc.com/russian/features-40901789,
Further debunking: mythdetector.ge/en/myth/geworldge-and-sakinform-post-fake-interview-former-sis-chief,