Disinfo: Russophobic Baltic States are beggars and vassals of the West


Today the Baltic states are trying to erase the memory of the rich Soviet heritage. Soviet power built advanced plants, hydroelectric power stations, ports, and housing in the Baltic states. The well-being was taken for granted, but today it is mainly presented as proof of Soviet “occupation”.

With the collapse of the Soviet Union the prosperity of the Baltic States ended. The handouts from Brussels turned the Baltic States into beggars and vassals of the West, with ruined economy, protracted financial crises and massive flight of people abroad.

Today the Baltic Russophobes are only capable of “containing Russia”. The Baltic States turned Russophobia into their most demanded product in the West.


Recurring pro-Kremlin disinformation narrative denying the Soviet occupation of the Baltic States, also consistent with disinformation narratives about socio-economic degradation in the Baltic States as opposed to their alleged well-being under the USSR, lost sovereignty / external control, and ubiquitous Russophobia.

The economic situation of all three Baltic States is strong and demonstrates some of the leading economic growth indicators in the EU. The dynamics over the past years are available here.

Read our past stories about Russophobia in the Baltic states and elsewhere The “Russophobia” Myth: Appealing to the Lowest Feelings and see similar disinformation cases alleging that Russophobia is the main activity of the Latvian state, that Latvia is a US vassal state, that Russophobic Lithuania plans to tear Belarus away from Russia by dragging it into the Western energy network, the Baltic states have lost industry, agriculture, and population as a result of EU membership, and that Lithuania is temporarily NATO-occupied territory ruled by non-Lithuanians.


  • Reported in: Issue 177
  • DATE OF PUBLICATION: 06/12/2019
  • Language/target audience: Russian
  • Country: Latvia, Russia, Baltic states, Estonia, Lithuania
  • Keywords: USSR, Russophobia, Baltic states


Cases in the EUvsDisinfo database focus on messages in the international information space that are identified as providing a partial, distorted, or false depiction of reality and spread key pro-Kremlin messages. This does not necessarily imply, however, that a given outlet is linked to the Kremlin or editorially pro-Kremlin, or that it has intentionally sought to disinform. EUvsDisinfo publications do not represent an official EU position, as the information and opinions expressed are based on media reporting and analysis of the East Stratcom Task Force.

see more

US silence on the Russian-Ukrainian talks says a lot

After the Paris summit it has become possible for Europe to play a role in settling internal European security affairs. The Europeans lost its confidence for many years under the influence of the American intervention in all matters relating to these issues.

The most prominent test here remains whether the Europeans actually can step forward and independently protect the security of their continent, starting in Ukrainian portal, especially in light of the American silence on the issue, a silence that may say a lot.


Recurring pro-Kremlin disinformation narrative which masks the clear violation of Ukrainian sovereignty and territorial integrity by acts of aggression by the Russian armed forces since February 2014 as a civil conflict.

The leaders of Russia and Ukraine met in December and with the mediation of French President and German Chancellor agreed to implement a comprehensive ceasefire and hold a major prisoner exchange between the Ukrainian government and the separatists.

Death of White Helmets founder convenient for the sponsors: truth will not come out

The death of James Le Mesurier, founder of the controversial NGO White Helmets, didn’t benefit Russia nor Syria but was very convenient for its sponsors. The Russian and Syrian governments were very interested in him staying safe so he could reveal the truth about the work of the White Helmets, presenting indisputable evidence of their provocative actions to the international community.


Recurrent Russian disinformation narrative against the White Helmets, attempting to portray them as a terrorist-linked group that falsified evidence of war crimes by Russian and Syrian armed forces. It is also consistent with the recurring pro-Kremlin disinformation narrative that the chemical attacks in Syria were staged.

You can see other examples of disinformation on the White Helmets in our database, such as the group’s fabrication of chemical attacks in Douma and other places in order to justify a Western intervention, their creation was a Western intelligence operation, their disregard for civilians, their links to Al Qaeda and other terrorist groups or their involvement in organ trafficking.

OPCW hid evidence proving that government in Damascus was not behind Douma incident

The Mail on Sunday newspaper revealed that the Organization for the Prohibition of Chemical Weapons (OPCW) hid evidence that conflicted with the narrative that the Syrian government was behind the alleged chemical attack in the city of Douma in April 2018.

In a report by journalist Peter Hitchens, the newspaper confirmed that it had received a copy of an original internal report prepared by the organization’s experts regarding the Douma incident.

Although the organisation’s final report insisted that the alleged attack was most likely carried out using chlorine gas, the original report indicated that chlorine was found at the accident site in small quantities, not exceeding what could be found in any home.

The original report also expresses serious doubts about the source of the two gas cylinders found at the site, acknowledging that the fact-finding mission of the organisation cannot provide any explanations regarding the disproportionality of the damage caused to these two cylinders with the damage of the roofs of the buildings in which they were found.


Recurring pro-Kremlin narrative seeking to absolve the Assad regime of responsibility for chemical attacks perpetrated in the course of the Syrian civil war, as well as to undermine the credibility and independence of the OPCW.

The internal OPCW e-mail message published by Wikileaks and sent on June 22, 2018, by an unidentified member of OPCW’s Fact-Finding Mission (FFM), does not accuse the OPCW management of deliberately manipulating and suppressing evidence gathered by the FFM in order to blame the Assad government for the Douma attack and to justify Western military intervention against Syria.