Disinfo: The British government has not provided any proof in the Skripal case

Summary

The government of Theresa May has not provided any credible and verifiable proof on the Skripal Case, neither to Russia, nor the public; not even to the EU or Britain’s allies in NATO.

 

Disproof

Recurrent pro-Kremlin narrative denying that Russia has anything to do with the poisoning and attempted murder of former Russian GRU officer Sergei Skripal and his daughter Yuliya in Salisbury. The pro-Kremlin disinformation campaign disseminated over 20 different and often mutually contradictory theories about the attack in Salisbury (more here).

UK police and intelligence investigations have produced hard evidence which is sufficient to charge two Russian nationals for the attack on the Skripals. These two individuals have been established as officers of the Russian Military Intelligence, GRU. More UK public documents/statements on the case here and here.

The EU Member States support the UK findings, and decided unanimously to introduce sanctions against the GRU officers responsible and their commanding officers.

Read more about the conflicting disinformation narratives around the Skripal poisoning here.

 

 

 

 

publication/media

  • Reported in: Issue 134
  • DATE OF PUBLICATION: 22/01/2019
  • Language/target audience: Italian
  • Country: UK, Russia
  • Keywords: Sergei Skripal

Disclaimer

Cases in the EUvsDisinfo database focus on messages in the international information space that are identified as providing a partial, distorted, or false depiction of reality and spread key pro-Kremlin messages. This does not necessarily imply, however, that a given outlet is linked to the Kremlin or editorially pro-Kremlin, or that it has intentionally sought to disinform. EUvsDisinfo publications do not represent an official EU position, as the information and opinions expressed are based on media reporting and analysis of the East Stratcom Task Force.

see more

Tit for Tat: Sweden retaliates with accusations of air space violations after Russian fighter intercepts Swedish spy plane

The Russian Ministry of Defence published a video, demonstrating how a Russian fighter jet intercepts a Swedish spy plane over the Baltic Sea near Kaliningrad. Sweden has answered with accusing, without evidence, Russian military aircraft, of violating its airspace.

Disproof

Incorrect timeline. Sputnik Estonia and other Russian state media outlets describe the Swedish accusations as a retaliation to the Russian video, published January 24. The Swedish Armed Forces published their report (in Swedish) on Russian air space violations the day before, January 23.

British army nurse was near the Skripals – it’s not a coincidence

There are numerous discrepancies that give reason to doubt the official version of the Skripal Case. It is not a coincidence that the first person who gave first aid to the Skripals was the chief nurse of the British army, Alison McCourt. It is also no coincidence that she was first appointed Chief Nurse of the British Army on February 1. 2018, just a month before the incident with Skripal.

Disproof

The disinformation message was created as a series of inconsistencies, implying a UK government conspiracy behind the Skripal case. Recurring pro-Kremlin disinformation narrative about the Salisbury poisoning. For more details, see here.

British Police have presented a solid chain of evidence on the Skripal Case, with pictures, connecting the suspects to the locations in the case. Parts of the material have been released to the public.

Skripal took part in producing Trump dossier

Sergei Skripal took part in producing the Trump dossier.

The supervisor of the former GRU agent Sergei Skripal at the British intelligence office was Christopher Steele, head of the Russian division at MI6. Steele is the author of the so-called “Russian dossier” on U.S. President Donald Trump, a report that talks about the alleged link between the current White House head and the Kremlin.

Disproof

No evidence given. Recurring pro-Kremlin disinformation narrative about ex-Russian spy Sergei Skripal's poisoning and US elections. 

According to the Daily Mail and The Telegraph, the original information linking Skripal to the Trump dossier, detailing Donald Trump's alleged links to the Kremlin, was posted on a LinkedIn page, which is no longer available and "proved to be false".