Disinfo: The list of those killed on the Maidan has a very weak connection with reality

Summary

The list of those killed on Maidan in February 2014 has a very weak connection with reality. People who were not killed at the Maidan were still awarded the title ‘Hero of Ukraine’.

Disproof

Conspiracy theory perpetuating pro-Kremlin disinformation narratives about the Euromaidan protests. Such statements are another attempt to discredit Euromaidan and those who died during the protests in 2013-2014.

The list of the Heavenly Hundred contains 130 identified deaths on both sides of the conflict. The majority of those listed were civilian protesters who supported the revolution; 18 police officers who were killed by the protesters are also included. The stories of the victims and the causes of their death are covered in different investigations and dedicated websites.

The numerous articles promoted by the Russian media quote Elena Lukash, who in 2013 was the Minister of Justice of Ukraine under President Yanukovych. Lukash refers to anonymous sources in her accusations that the "list of those killed has a weak connection to reality", however, she herself is wanted for committing crimes against the Maidan protestors as well as "official forgery" and has been placed on the EU sanctions list. It's easy to compare information provided by Lukash and information that was collected by journalists and human rights defenders to see the many inconsistencies.

For example, Olga Buru who Lukash claims “suffered from a number of serious diseases that caused the activist’s death and not the events on the Maidan”. According to Radio Liberty, Olga injured her hand when she was laying paving stones for the construction of barricades. An infection got into the wound and after a while, the hand began to throb and hurt. At the hospital, she was injected with drugs that her body didn't accept and convulsions started. She died March 10, 2014, from injuries sustained during the events on the Maidan and therefore is on the list of the “Heavenly Hundred”.

The other evidence of falsification that Russian media used is that not all of the “Heavenly Hundred” were killed on February 20, 2014, at Institutskaya Street. However, all activists who died because of the events on Euromaidan were included in the list, no matter the date of death.

Russian media use the example of Vasiliy Aksenin, who died on March 11 “in Poland, because of a medical error”. In fact, snipers shot at Vasiliy Aksenin on February 20 at Institutskaya Street, and he died after complex operations and treatment in Poland.

These and other examples show how stories are pulled out of context and not all the facts are given and accurately represented. Read more about the story on The Insider.

publication/media

  • Reported in: Issue176
  • DATE OF PUBLICATION: 30/11/2019
  • Language/target audience: Russian
  • Country: Ukraine
  • Keywords: Ukraine, Euromaidan

Disclaimer

Cases in the EUvsDisinfo database focus on messages in the international information space that are identified as providing a partial, distorted, or false depiction of reality and spread key pro-Kremlin messages. This does not necessarily imply, however, that a given outlet is linked to the Kremlin or editorially pro-Kremlin, or that it has intentionally sought to disinform. EUvsDisinfo publications do not represent an official EU position, as the information and opinions expressed are based on media reporting and analysis of the East Stratcom Task Force.

see more

Violent protesters killed 38 policemen during Kyiv coup

The so-called “peaceful protests” in Kyiv, which culminated in the EU and US-sponsored coup against Ukraine’s elected leaders, resulted in the violent deaths of 38 policemen.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative painting the 2013-14 Euromaidan protests as a violent, Western-sponsored coup d'etat.

There was no coup d'état in Ukraine. The spontaneous onset of the Euromaidan protests was an organic reaction by numerous parts of the Ukrainian population to former President Yanukovych’s sudden departure from the promised Association Agreement with the European Union in November 2013. See the full debunk of this disinformation claim here.

The West understands very well that Crimean issue has been finally resolved

Crimea is part of Russia, it will never become either Ukrainian or anything else. The President of Ukraine, and many politicians in the West, understand this very well. People in Western Europe also clearly understand that the Crimean issue has finally been resolved.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative about the illegal annexation of Crimea by Russia and its progressive recognition in the world.

No international body recognises the so-called referendum, announced on 27 February 2014, and held on 16 March 2014 amid the presence of Russian troops. On the date of its announcement, the 27th of  March 2014, the UN General Assembly adopted a resolution entitled “Territorial integrity of Ukraine”, stating that the referendum in Crimea was not valid and could not serve as a basis for any change in the status of the peninsula. On 17 December 2018, the UN General Assembly confirmed its non-recognition of the illegal annexation of Crimea.

NATO is fabricating spy affairs to disrupt Serbia-Russia relations

The recording of money exchange between a Russian military intelligence officer and a Serbian military officer was published by a Bulgarian journalist who works with Bellingcat, an anti-Russian propagandist website. Both the website and its founder are discredited for publishing false stories on Skripal poisoning, MH17 and use of chemical weapons in Syria.

NATO used Bellingcat to orchestrate the whole thing because it’s livid about Serbia strengthening military ties with Russia (the “visit” of S-400 missile system and buying of Pantsir systems from Russia).

The recording itself is questionable because it was edited, so it is unclear if all parts of the video are showing the same event.

Disproof

No evidence given for any of the claims.

The video wasn't published by a Bulgarian journalist, but by an anonymous Youtube account. The journalist in question, Christo Grozev, was the one who publicly identified the man in the recording as Russian deputy military attache Georgy Kleban.