Disinfo: The Munich agreement started World War II

Summary

In Poland, more and more often true (historical) memory and sorrow are replaced by farce. How can one explain the annexation of the Czechoslovak lands by Poland immediately after the “Munich Agreement”, which gave the “green light” to implement the aggressive plans of Nazi Germany?

Disproof

This is a pro-Kremlin conspiracy narrative about WWII and the Munich Agreement. The Munich Agreement (signed 30 September 1938), did indeed permit German annexation of the Sudetenland, in western Czechoslovakia. The policy of appeasement towards Adolf Hitler was heavily criticised in Europe and proved to be a disastrous move. But World War II began in Europe on September 1 1939, after the signature of the Molotov-Ribbentrop pact, when Hitler attacked Poland. Soviet troops entered the territory on September 17 of the same year. Great Britain and France responded by declaring war on Germany on 3 September, creating an anti-Hitler coalition together with the expelled Polish government and other countries. Before this, from May 1939 until August 1939, the UK, France, Poland and the USSR were trying to find a compromise to create a coalition during the so-called Moscow Negotiations. Poland categorically refused to let the Red Army into its territory, fearing Soviet occupation. The USSR started in parallel negotiations with Germany and on 23 August 1939, signed the Molotov-Ribbentrop (Stalin-Hitler) pact, in which the Soviet Union and Germany divided their "spheres of interests" in Europe: the division of Poland, the Baltic countries, Finland, and Romania were agreed. Read a similar case that The Munich conspiracy of European powers launched WWII.

publication/media

  • Reported in: Issue 210
  • DATE OF PUBLICATION: 04/09/2020
  • Language/target audience: Russian
  • Country: EU, Slovakia, Czech Republic, USSR, Russia
  • Keywords: Molotov-Ribbentrop Pact, Historical revisionism, WWII, Adolf Hitler, Joseph Stalin, Nazi/Fascist

Disclaimer

Cases in the EUvsDisinfo database focus on messages in the international information space that are identified as providing a partial, distorted, or false depiction of reality and spread key pro-Kremlin messages. This does not necessarily imply, however, that a given outlet is linked to the Kremlin or editorially pro-Kremlin, or that it has intentionally sought to disinform. EUvsDisinfo publications do not represent an official EU position, as the information and opinions expressed are based on media reporting and analysis of the East Stratcom Task Force.

see more

The Charité clinic did not prove that Navalny was poisoned

The [hospital] made a statement that [former Ukrainian president] Yushchenko had been poisoned, and then, to the shame of German medicine and this clinic, it turned out that Yushchenko had in fact not been poisoned. The reasons why they lied were not medical, but purely political, ordered by someone. This is the same clinic that made a dastardly propagandistic act, lying to the whole world for political reasons [about the poisoning of Yushchenko]. Today they can do the same. Because they never explained the reasons behind their shameful behaviour towards Yushchenko and are playing along for some political reasons.

Disproof

Conspiracy theory about the poisoning of anti-corruption activist Aleksei Navalny presented as a series of rhetorical and leading questions, suggesting manipulation of the test results. The doctors of the Berlin Charité Hospital announced that initial findings point to the poisoning of the Kremlin critic Navalny. The official Charité-statement reads:

"Following his admission, Mr. Navalny underwent extensive examination by a team of Charité physicians. Clinical findings indicate poisoning with a substance from the group of cholinesterase inhibitors. The specific substance involved remains unknown, and a further series of comprehensive testing has been initiated. The effect of the poison – namely, the inhibition of cholinesterase in the body – was confirmed by multiple tests in independent laboratories."

Later, a specialised laboratory of the German armed forces proved that Aleksey Navalny was poisoned by a military-grade chemical nerve agent of the "Novichok" group. The claim also suggests that the hospital lied about the poisoning of the former Ukrainian President Viktor Yushchenko during his campaign for the presidency in 2004. By December 2004, doctors had confirmed that dioxin was behind Yushchenko's ailment. Contrary to the claim that has been disseminated on many pro-Kremlin media, there is little doubt that the former president of Ukraine was poisoned, however, the investigation into the circumstances has not been completed. Read more on MythDetector. Read similar disinformation messages alleging that the West has an interest in the death of Navalny to launch a new wave of sanctions against Russia, that only traces of alcohol and caffeine were found in Navalny's blood, that the West will falsely accuse Russia of poisoning Navalny, as with Skripal and Litvinenko or that the US used Navalny case to block Russian vaccine against COVID-19.

George Soros is trying to influence processes in Belarus and around the world

George Soros turned 90 years old. But despite that age, he is trying to influence processes around the world. In the USA he is trying to hinder President Trump, in Belarus he mixed up everything in such a way that it is still questionable whether this time “batko” Lukashenko will endure, and in Lebanon, he is committing bloody riots.

Disproof
Recurring disinformation narrative about the billionaire and the philanthropist George Soros, presenting him as a person who aims to control political systems in the world and presenting Open Society Foundation as a tool for organising colour revolutions. Soros has been accused of a wide range of sins such as: destabilising Europe, attacking churches and traditional values as well as sponsoring the film "Joker" as a tutorial for colour revolutions. In this claim, new unsubstantiated accusations appeared - involvement in the events in Lebanon and Belarus. Pro-Kremlin media often paint popular protests as "colour revolutions" provoked by Soros. This is also present in the case of Georgia, Ukraine, Czechia, Venezuela, Bulgaria, Armenia, Slovakia and now in Belarus. In Belarus, the foundation is not active. Soros foundation used to operate there between 1993-1997, with branches in Minsk and Vitebsk but stopped operations due to conflicts with the authorities. Read other examples of pro-Kremlin disinformation on the US racial justice protests in our database, such as claims that the far-left Democrat organisations supported by Soros aim to oust Trump; or that the US protests are directly organised by George Soros, or that Soros controls current political elite in Ukraine and plays important role in the events in Belarus. Read more about how pro-Kremlin disinformation outlets target George Soros.

US Senate’s report about Russian meddling in US presidential elections is lacking facts

US Senate’s report that Russia interfered with the US presidential elections is empty and devoid of facts. Moscow has repeatedly commented on these allegations, noting their absolutely unfounded character. Due to the American ambitions and desire to stir up Russophobic sentiments, the bilateral dialogue was seriously damaged. Further implantation of anti-Russian myths will not bring success to anyone. Russia has repeatedly denied US allegations of “meddling” in the 2016 presidential election.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative attempting to depict accusations of Russian meddling in Western democratic processes as factually unfounded and driven by "Russophobia". Electoral interference by Russia has been extensively documented in numerous countries around the world. The independent research, media investigations and parliamentary inquiries point out to evidence linking Russian state actors with interference in various electoral processes, including the 2016 US presidential elections, Brexit vote, in the 2017 French Presidential elections, in the 2017 German Parliamentary elections, etc. The list of essential research and analysis about the Kremlin's election meddling effort can be found here. The latest US Senate Select Committee on Intelligence report found that the earlier Intelligence Community Assessment presented "a coherent and well-constructed intelligence basis for the case of unprecedented Russian interference in the 2016 U.S. presidential election". See similar cases claiming that The notion of “Russian influence” in the US is an absurd conspiracy theory, or that Claims about Russia’s interference into US elections are unfounded, that Allegations of Russian meddling in US elections are absolutely insane, or that the West falsely accuses Russia of election meddling.