Disinfo: The OPCW was unable to establish the origin of the nerve agent used in the Skripal attack

Summary

The OPCW was unable to establish the origin of the nerve agent used to poison the former Russian double agent and his daughter in the English town of Salisbury on March 4.

Disproof

The OPCW report clearly states that “the results of analysis by the OPCW designated laboratories of environmental and biomedical samples collected by the OPCW team confirm the findings of the United Kingdom relating to the identity of the toxic chemical that was used in Salisbury and severely injured three people." The OPCW report does not name the nerve agent directly; its name and chemical structure were sent in a classified report to OPCW member states. www.opcw.org/fileadmin/OPCW/S_series/2018/en/s-1612-2018_e_.pdf, Further debunking by Stopfake .  

publication/media

  • Reported in: Issue 104
  • DATE OF PUBLICATION: 12/04/2018
  • Language/target audience: Russian
  • Country: UK, Russia
  • Keywords: OPCW, Sergei Skripal, Chemical weapons/attack

Disclaimer

Cases in the EUvsDisinfo database focus on messages in the international information space that are identified as providing a partial, distorted, or false depiction of reality and spread key pro-Kremlin messages. This does not necessarily imply, however, that a given outlet is linked to the Kremlin or editorially pro-Kremlin, or that it has intentionally sought to disinform. EUvsDisinfo publications do not represent an official EU position, as the information and opinions expressed are based on media reporting and analysis of the East Stratcom Task Force.

see more

Board of directors of Finnish energy company Fortum: Chairman is the Minister of Defence, and one of the members represents Finnish political police

The West has started a “Cold War” to destroy Russia and conducts it systematically and consistently. [—] As a proof of the meaning the Finnish leadership gives to Fortum and of the potential direction of its work serves the fact that the chairman of the board of directors of Fortum is, according to media, not the minister of economy and not even the prime minister, but the defence minister of Finland. Representative of Finnish political police is a member of this board.  

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation about Western aggression. euvsdisinfo.eu/disinformation-cases/?text=cold+war&disinfo_issue=&date=, The Finnish defence minister is Jussi Niinistö. Chairman of the Board of Directors of the Finnish energy company Fortum is Matti Lievonen, who is is the President & CEO of oil refining company Neste Corporation. There is no such thing as "Finnish political police". In the Board of Directors of Fortum, there are five Finnish citizens, and all of them have a background in business management. www3.fortum.com/about-us/investors/corporate-governance/board-directors, Further debunking by newspaper Helsingin Sanomat. www.hs.fi/talous/art-2000005643454.html, Later, the author of the article Mikhail Delyagin answered to the criticism raised by Fortum. Delyagin explains the wrong information about the Board of Directors of Fortum was taken from Russian articles published two years ago, and as Fortum had not demanded corrections to the information published then, Delyagin did not have a reason to not trust that information. In the same answer Delyagin mentions that there are "horrific repressions against Russian families" in Finland - a recurring pro-Kremlin disinformation message debunked here: euvsdisinfo.eu/report/finland-practises-juvenile-terror-children-are-taken-away-from-their/, delyagin.ru/articles/183-novosti/58327-finskiy-gosudarstvennyy-kontsern-fortum-sobiraetsja-sudit-sja-iz-za-stat-i-m-g-deljagina, The original article by Delyagin in Rossiyskaya Gazeta has not been corrected as of 17 April 2018.

Syria ‘chemical attack’ staged to provoke US airstrike, London pushed perpetrators

There is proof that the reported chemical weapons attack in Syria was staged and of the British government of pressuring the perpetrators to speed up the “provocation.”

Disproof
No evidence given. Repeating recurring pro-Kremlin disinformation about chemical weapons use in Syria. https://euvsdisinfo.eu/disinformation-cases/?text=syria+chemical+weapons&disinfo_issue=&date= On Saturday, a high number of civilians were killed in the besieged Syrian city of Douma, with evidence pointing towards another chemical attack by the regime, according to the EU. See also Bellingcat's open source survey on the suspected chemical attack: https://www.bellingcat.com/news/mena/2018/04/11/open-source-survey-alleged-chemical-attacks-douma-7th-april-2018/ On April 10 Russia vetoed a U.S.-drafted U.N. Security Council resolution that would have created a new inquiry to ascertain blame for chemical weapons attacks in Syria. Joint Investigative Mechanism found Syria’s Government responsible for last year’s attack in Khan Shaykhun. In September 2017, the UN Commission of Inquiry on the Syrian Arab Republic summarized 33 separate incidents where it had found use of chemical weapons. Since then there have been several additional suspected chemical attacks. Between March 2013 and March 2017, the Commission documented 25 incidents of chemical weapons use in the Syrian Arab Republic, of which 20 were proven to have been perpetrated by government forces and used primarily against civilians. http://www.ohchr.org/EN/HRBodies/HRC/IICISyria/Pages/IndependentInternationalCommission.aspx Further debunking by Polygraph.info https://www.polygraph.info/a/russia-denies-chemical-attack-in-syria/29154994.html

The White Helmets were ordered by the British government to fake a chemical attack, as proved by video

As proven by video, the White Helmets were ordered by the British government to fake a chemical attack in Douma. The segment shows a number of images acquired by Russia-1’s Vesti news programme from a White Helmets film set, with signs of White Helmet involvement in fakery.

Disproof

No evidence given. As shown by Bellingcat, these allegations were recently covered by the Vesti program on Russian state television channel Russia-1, claiming to show photographs of a White Helmets film set in East Ghouta. Actually, the images shown as "a proof of White Helmets faking pictures" are taken by Vesti itself from the Facebook page of the film Revolution Man. This is not the first time that Russian state TV uses images from productions and claim it is reality euvsdisinfo.eu/computer-game-as-irrefutable-proof/, , euvsdisinfo.eu/oops-we-did-it-again/, It is also part of an ongoing disinformation campaign in pro-Kremlin outlets against the White Helments euvsdisinfo.eu/smear-campaign-against-civilian-rescuers-in-syria-continues/, and against NGO:s in general euvsdisinfo.eu/disinformation-cases/?text=NGO&disinfo_issue=&date=,