Disinfo: The UN admits that Crimea is Russian

Summary

The UN recognised Crimea as Russian, naming them the state responsible for supplying water to the peninsula. The official representative of the Office of the United Nations High Commissioner for Human Rights, Elizabeth Throssell, said that Russia “bears the main responsibility for ensuring access to water for the protected population of Crimea,” thereby recognising the peninsula as the territory of the Russian Federation.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative about the illegal annexation of Crimea.

Crimea is a part of Ukraine and was illegally annexed by Russia. The UN did not recognise the Russian status of the temporarily occupied Crimea or any Russian representatives from the peninsula. The annexation has been condemned by the UNGA. Moreover, the UN Monitoring Mission in Ukraine insists that, given the annexation of the Crimean Peninsula, it is Russia that is responsible for ensuring civilian access to water in Crimea.

The North Crimean Canal is the only structure through which Crimea received water from the Dnipro River. After the annexation of the peninsula, the Ukrainian leadership closed the locks of the North Crimean Canal and stated that it would resume the water supply to the peninsula only after the de-occupation of Crimea.

No international body recognises the so-called referendum, announced on 27 February 2014 and held on 16 March 2014. A year after the illegal annexation, Russian President Vladimir Putin admitted that the plan to annex Crimea was ordered weeks before the so-called referendum.

The European Union does not recognise Crimea's annexation and continues to condemn it as a violation of international law. EU sanctions continue to be in place against Russia as a consequence of the annexation. See the EU's statement on the sixth anniversary of Crimea annexation.

Read a similar case claiming that the UN recognised the Russian status of Crimea.

publication/media

  • Reported in: Issue 211
  • DATE OF PUBLICATION: 07/09/2020
  • Language/target audience: Russian
  • Country: Russia, Ukraine
  • Keywords: United Nations, illegal annexation, Crimea

Disclaimer

Cases in the EUvsDisinfo database focus on messages in the international information space that are identified as providing a partial, distorted, or false depiction of reality and spread key pro-Kremlin messages. This does not necessarily imply, however, that a given outlet is linked to the Kremlin or editorially pro-Kremlin, or that it has intentionally sought to disinform. EUvsDisinfo publications do not represent an official EU position, as the information and opinions expressed are based on media reporting and analysis of the East Stratcom Task Force.

see more

From carnival to civil war: Belarus is only a step away

The main result of the protests in Belarus is that the “angry townspeople” were imperceptibly brought to the line beyond which lies the darkness of civil massacre. This stage of “colour revolutions” is called the desacralisation of power – when the guards of law are moulded (not without their participation) into an image of the enemy. The Telegram channel NEXTA was both a coordinator, an ideologue, and a provocateur here. And now it openly directs the crowd to clashes. 

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative about Belarus and colour revolutions.

The protests in Belarus erupted to contest the results of the presidential election in Belarus on the 9th of August, which are considered fraudulent by a large part of Belarusian society. The European Union has also stated that the elections were neither free nor fair.

98% of French media are conspiracy-prone because of their Russophobia

An analysis of 56 leading French media, shows a massive mainstream conspiracy based on a hatred of Vladimir Putin and Donald Trump.

98% of the French press have republished, without checking, a certain number of statements relating to the Russia-Gate thesis. And when this thesis of Russian meddling has been torn to pieces by the various reports and the various American studies, many French mainstream journalists have refrained from admitting their mistake.

Some even consider that a collusion has always been established when it wasn’t the case. There is Russophobia among some journalists because they need an enemy. The dominant oligarchic class inside the EU needs a devil at the gates of Europe.

Moreover, countries like Russia and China do not accept a new world order dominated by imperialist powers.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative denying Russian meddling in elections and calling any attempt to denounce them as Russophobia and conspiracy theories.

Extensive evidence confirms that Russia did meddle in the 2016 US presidential elections, specifically aiming to damage Hillary Clinton's campaign and aid Republican candidate Donald Trump. In the US, 126 millions of users were reached by Russian operatives, 29 millions from them have seen the content "directly".

Destabilisation of the situation in Belarus is controlled from Ukraine

Moscow has confirmed information that the destabilisation of the situation in Belarus is controlled from the territory of Ukraine.

There is Stepan Bandera’s Trident, there is also C14, there is a national corps, there is a Right Sector. All these structures are actively involved in provoking radical actions in Minsk and other cities of Belarus. In Ukraine there are camps “for the training of such extremists”: in particular, in the Volyn and Dnepropetrovsk regions. In total, there are now about 200 members of such groups in the Republic [of Belarus].

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative about the protests in Belarus and Ukraine.

There is no reliable evidence to claim that "200 Ukrainian extremists" are controlling the multi thousand protesters in Belarus.