Disinfo: The US destroyed Russian ventilators and lied about their defect

Summary

“Politics” instead of “saving people”. The United States destroyed ventilators donated by Russia and lied about their defect.

A spokesman for the US Federal Emergency Management Agency said that Americans had destroyed the ventilators donated by Russia. Moreover, in the presentation of BuzzFeed News, the devices were defective, but in fact, it turned out that the Americans simply did not figure out how to use the adapters. And they decided to lie. As always, for the sake of politics.

Disproof

Disinformation linked to the decision of US health to stop using medical equipment donated by Russian Federation.

Forty-five ventilators were sent from Russia to the USA in April 2020. They included several of a particular model called Aventa-M, built by the Ural Instrument Engineering Plant (UPZ) in Chelyabinsk, 930 miles east of Moscow. Shortly after being delivered to the US, this model of ventilators was reported by Russian media to have caused two deadly fires at hospitals treating coronavirus patients. That is why in May 2020, the Federal Emergency Management Agency spokesperson said that they are aware of the fires and that the US is returning the ventilators “out of an abundance of caution.”

Recently, however, a FEMA spokesperson said to BuzzFeed News that the donated ventilators "were disposed of following strict hazardous waste disposal regulatory guidelines set by the U.S. General Services Administration (GSA) and the Environmental Protection Agency (EPA)." At the same time, on 22 October Meduza reported that the Russian court fined this same ventilator-manufacturer for shoddy production. This is already the second time the Ural Instrument Making Plant has been fined for manufacturing faulty equipment.

publication/media

  • Reported in: Issue 217
  • DATE OF PUBLICATION: 20/10/2020
  • Language/target audience: Russian
  • Country: Russia, US
  • Keywords: coronavirus, Russian superiority

Disclaimer

Cases in the EUvsDisinfo database focus on messages in the international information space that are identified as providing a partial, distorted, or false depiction of reality and spread key pro-Kremlin messages. This does not necessarily imply, however, that a given outlet is linked to the Kremlin or editorially pro-Kremlin, or that it has intentionally sought to disinform. EUvsDisinfo publications do not represent an official EU position, as the information and opinions expressed are based on media reporting and analysis of the East Stratcom Task Force.

see more

Myth of “Russian interference” in the US elections was created by American IT corporations

The myth of “Russian interference” in the US elections was created by large American IT corporations: Facebook, Google, Amazon. The ones that supported the Democratic Party and its candidate Hillary Clinton.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation denying Russian interference in the 2016 US presidential election.

Available evidence suggests that Russian meddling in the 2016 US presidential poll - which was specifically aimed at damaging Clinton's campaign and aid her opponent - did affect the vote, particularly in three critical swing states where Trump's victory margins were the thinnest. In the US, Russian-linked posts reached 126 million Facebook users, whilst 29 million saw the content "directly".

Prigozhin has no business projects in Libya

Saint-Petersburg businessman Yevgeny Prigozhin emphasised that he does not have business projects in Libya, as the EU claims.

Disproof

According to the EU's Official Journal, Prigozhin was recently subject to an asset freeze and travel ban. It said he “is engaged in and providing support for the Wagner Group’s activities in Libya, which threaten the country’s peace, stability, and security.” The Wagner Group is a GRU-connected Russian military contractor force active in Libya, Syria, Africa and Eastern Ukraine. Wagner first surfaced during the Russian annexation of Crimea, assisting unidentifiable Russian military units, known as “little green men”.

Prigozhin’s Evro Polis firm signed a contract with the Syrian state-owned General Petroleum Corporation around January 2018, granting Evro Polis 25% of the output from any petroleum facilities retaken for Assad. Wagner’s risky assault on the Deir ez-Zor Conoco outpost occurred a mere month after the Evro Polis deal, and phone calls intercepted by U.S. intelligence reveal Prigozhin participated directly in planning the attack.

The West staged “The Navalny Poisoning” to interfere in Russia’s elections

With the sanctions against leading figures in Russian politics, the West has practically openly admitted to its plans to interfere in the upcoming elections in 2021 and 2024, attacking those, who are responsible for organising the elections. This attack is performed through Navalny, no one even attempts to hide this.

The West has shown its hand. It is finally apparent who ordered the set-up and why it was done. Without this, the West would not have had a chance to promote Navalny, neither on the international level, nor inside Russia.

Disproof

A conspiracy theory presented without evidence. It is consistent with the Kremlin propaganda narrative that the poisoning of the Russian opposition leader is designed to help the West attack Russia.

Previously we have seen other similar narratives such as the West has an interest in the death of Navalny to launch a new wave of sanctions against Russia and West will falsely accuse Russia of poisoning Navalny, as with Skripal and Litvinenko.