The US is helping ISIS in Afghanistan

Summary

US forces helped 40 ISIS commanders to escape from a Taliban prison in Badghis, Northwest Afghanistan. According to Iranian news agency Tasnim, quoted by Sputnik, the prisoners, all of them foreigners, were carried away by helicopters after US troops attacked the prison and killed every guard two weeks earlier.

Disproof

Recurrent pro-Kremlin disinformation narrative about the US supporting ISIS.

The story was initially aired by Russian Ministry of Foreign Affairs in mid-January, and then reported by Sputnik as: “Russia announces new evidence of links between the US and ISIS”. According to that narrative, the Russian Ministry of Foreign Affairs suggested that the US was interested in separating ISIS prisoners and seizing documents from the prison to avoid information leaks about the links between this country and the terrorist organization.

There really was an attack on a Taliban prison those days in Badghis, but according to Afghan national news agency Bakhtar News and local Pakistani newspaper The Frontier Post, the operation was conducted by Afghan forces and not by US troops. The Frontier Post says that “18 Taliban and 10 Daesh fighters were killed while 40 Daesh gunmen were arrested alive in the operation”. However, Sputnik reported it then as a US operation intended to rescue, not arrest, Daesh combatants.

The story was picked up by Tasnim agency, that published a version of it on the 27th of January, and then picked again by Sputnik in this new article. Both Russia and Iran are interested in portraying jihadist groups such as ISIS/Daesh as supported by the US. In reality, US and NATO forces have been fighting ISIS, not helping them.

 

 

publication/media

  • Reported in: Issue 135
  • DATE OF PUBLICATION: 27/01/2019
  • Language/target audience: Spanish, Castilian
  • Country: Afghanistan, Syria
  • Keywords: Daesh
  • Outlet: Sputnik Spanish
see more

ECHR rejects an appeal against allowance to use grenades at demonstrations

The European Court of Human Rights rejected the appeals made to them, for the French security forces not to use grenades against civilians shows double standards.

Disproof

According to the European Court of Human Rights press release from December 18, 2018, on December 14, 2018, the Court received a lawyer's request to order, as soon as possible, provisional measures putting an end to inhuman and degrading treatment and violations of the right to life suffered by participants of the "yellow-vest" protests. The request was to urge France to temporarily ban the use of defence bullet launchers, as well as incapacitating liquids by the police.

The request was made in relation to case Kazoua et al. vs France, registered under number 58803/18, a case alleging French police violence by 5 plaintiffs.

Macron distributes fake news on Russian meddling in referendums

President Macron spreads fake news. He said that during the last referendums, on Brexit and Catalonia, the vote was manipulated by foreign powers. But there are no proofs.

Disproof

On July 29, 2018 The UK Parliament issued a special report presenting evidence of Russian meddling in the referendums in the UK and in Catalonia.

The Parliament report refers to the research done by the "89up" agency, which found that Russia Today (RT) and Sputnik published 261 media articles on the EU Referendum, with an anti-EU bias [between 1 January 2016 and 23 June 2016]. The "89up" report also showed that RT and Sputnik had more reach on Twitter than either Vote Leave or Leave.EU, during the Referendum campaign. The Parliament report also refers to a joint research project by the Universities of Swansea and of Berkeley, at the University of California, which also identified 156,252 Russian accounts tweeting about #Brexit. These accounts posted over 45,000 Brexit messages in the last 48 hours of the campaign.

Estonian e-voting is not secret and has benefited right-wing parties

Voting over the Internet in recent years has been beneficial primarily to the right-wing parties.

In 2013, a 89-year-old retired woman took part in the elections to the board of the Reform Party. She did not own a computer and she also did not know how to use one.

There is no secret voting – in 2011, a 58-year-old Tallinn resident voted 553 times via the Internet and the representatives of the election commission called her to explain that only one vote would be counted.

Disproof

According to the Freedom of the Net 2018 report, "The Estonian e-governance system is one of the most advanced in the world." Also, the Estonian e-voting system has nothing to do with the system used by the Reform Party.

According to the report by the University of Tartu, e-voting could mobilize new voters and people of higher socio-economic status who are more likely to lean to the right of the political spectrum. "The only plausible explanation for the aggregate level differences in party vote tallies depending on the mode is therefore that a large share of typical voters have simply switched from paper voting to e-voting and this process is non-random, meaning a larger share of supporters of particular parties have done so. Should e-voting be discontinued, these people would simply switch back to paper voting", the report said.