Disinfo: The USSR was never an ally of Nazi Germany


The USSR was never an ally of Nazi Germany. The non-aggression pact between the USSR and Hitler’s Germany was a necessary step that helped delay the war between these two countries for two years. It helped save hundreds of thousands of people.


A recurring disinformation narrative revising the Molotov-Ribbentrop Pact.

Read more about the Molotov-Ribbentrop Pact: Molotov-Ribbentrop Pact: A 'honeymoon' for two dictators (Deutsche Welle); The Night Stalin and Hitler Redrew the Map of Europe (RFERL).


  • Reported in: Issue 165
  • DATE OF PUBLICATION: 22/09/2019
  • Language/target audience: Russian
  • Country: USSR, Russia, Germany, Poland
  • Keywords: Molotov-Ribbentrop Pact, USSR, WWII


Cases in the EUvsDisinfo database focus on messages in the international information space that are identified as providing a partial, distorted, or false depiction of reality and spread key pro-Kremlin messages. This does not necessarily imply, however, that a given outlet is linked to the Kremlin or editorially pro-Kremlin, or that it has intentionally sought to disinform. EUvsDisinfo publications do not represent an official EU position, as the information and opinions expressed are based on media reporting and analysis of the East Stratcom Task Force.

see more

Western politicians accuse Sputnik and RT of election interference with no evidence

Western politicians, including US senators and congressmen, as well as the French president, have accused Sputnik and RT of interfering in the US and French elections, but they have not provided any evidence.


The attempts of RT and Sputnik of attempting to influence the US and French elections by spreading disinformation  are well documented.

As clearly stated in Mueller’s report  Russian media companies, including primarily RT and Sputnik, sought to influence American voter attitudes.

The drone attack on Saudi oil facilities was a false flag operation, orchestrated by Saudi Arabia

The drone attack on Saudi oil facilities was a false flag operation orchestrated by Saudi Arabia, Israel and US neo-conservatives close to former National Security Adviser John Bolton in order to sabotage US President Trump’s efforts to engage in dialogue with Iran.


Recurring pro-Kremlin narrative about secret élites with a bellicose agenda that seek to manipulate US foreign policy.

Conspiracy theory. No evidence is provided.

Western media distort election results to paint false pictures of “loser Putin” and “hero Navalny”

British news agency Reuters’ report on regional elections in Russia has ignored the overall result of United Russia, homing in on the party’s loss of a third of its seats in the Moscow city assembly. Reuters then contemplated a possible “beginning of the end” for Vladimir Putin, speculated on Putin’s downfall in the 2024 presidential elections and made an unwarranted comparison to Erdoğan’s election losses in Ankara and Istanbul.

Other influential Western media have furthered these false conclusions and presented Alexei Navalny as a hero of the elections, although he is a marginal figure in Russia and his only goal is to delegitimise the elections. Navalny actually avoided running both in the 2019 regional and 2018 Moscow mayoral elections (but this exposure in the West will certainly bring him new grants on account of working towards Putin’s alleged downfall).


These false claims were spread across two complementary reports of Sputnik Serbia, published on September 14th (“How Putin “lost” the elections in Moscow”) and September 15th (“The West is rejoicing Putin’s decline, but what really happened”).

Reuters’ report on the results of regional elections in Russia, published on September 9th, does not mention Putin’s “downfall”, nor did Reuters compare Putin to Recep Tayyip Erdoğan in this, or any other report on the results of the regional elections held on September 8th in Russia.