Disinfo: The West carries out a colour revolution in Belarus and tears away Minsk from Moscow

Summary

The West is trying to arrange a new “adventure” in Belarus. The US and the EU want to “tear away” Minsk from Moscow, using the so-called “Ukrainian strategy”, as well as the instruments used during “colour revolutions”.

Disproof

This is part of an ongoing pro-Kremlin disinformation campaign on Belarus based on recurrent pro-Kremlin disinformation narratives, such as accusing other countries of interference and portraying popular protests against electoral fraud in the country as a Western-led colour revolution.

The protests in Belarus erupted to contest the results of the presidential elections in Belarus that took place on the 9 August, which are considered fraudulent by a large part of Belarusian society. The European Union has also stated that the elections were neither free nor fair. There is no evidence that the protests in Belarus are funded and organised externally.

Pro-Kremlin media frequently use disinformation narratives about popular protests around the world allegedly incited and funded by the US and other Western states. It has been applied, among others, to protests in UkraineVenezuelaGeorgia, and Belarus, as well as to present a deceiving narrative on the aggressive West constantly preparing new coups.

See similar cases claiming that the protests in Belarus are a colour revolution conducted according to a Maidan scenario and that the West wants to prepare Maidan in Belarus.

publication/media

  • Reported in: Issue 212
  • DATE OF PUBLICATION: 15/09/2020
  • Language/target audience: Russian
  • Country: EU, Russia, Belarus, US
  • Keywords: Union State of Belarus and Russia, Colour revolutions

Disclaimer

Cases in the EUvsDisinfo database focus on messages in the international information space that are identified as providing a partial, distorted, or false depiction of reality and spread key pro-Kremlin messages. This does not necessarily imply, however, that a given outlet is linked to the Kremlin or editorially pro-Kremlin, or that it has intentionally sought to disinform. EUvsDisinfo publications do not represent an official EU position, as the information and opinions expressed are based on media reporting and analysis of the East Stratcom Task Force.

see more

Russia doesn’t possess Novichok

All stockpiles of the toxic “Novichok” (in Russia) were destroyed and disposed.

Disproof

This is part of a pro-Kremlin disinformation campaign on the poisoning of Russian opposition leader Alexei Navalny after the use of a chemical nerve agent of the Novichok group was established beyond any doubt by a specialist Bundeswehr laboratory.

In September 2017, the Organisation for the Prohibition of Chemical Weapons (OPCW) confirmed the full destruction of the 39,967 metric tons of chemical weapons possessed by Russia, but Novichoks were never declared to the OPCW and weren’t included in the Chemical Weapons Convention until 2019.

First suspect in attack on Navalny is Mikhail Khodorkovsky

Do you seriously think that Navalny competed somewhere with Putin or United Russia? Their fields do not even intersect anywhere. But with whom the fields intersect? Look inside the opposition. Where there is money, there is also a desire to eliminate your political opponent. The main person with whom Navalny competes is Mikhail Borisovich Khodorkovsky. First of all, these are methods familiar to Khodorkovsky. Secondly, they absolutely share one field. Thirdly, we have seen in the last year how they even started to dog a little in public. Fourth, this is so much of their galaxy, of the Khodorkovskys, Berezovskys, so much of their method.

Disproof

Part of the disinformation campaign on Alexey Navalny's poisoning.

Pro-Kremlin disinformation outlets give a variety of mutually exclusive versions of what happened to Navalny. For example, that Navalny caused his coma himself with a diet, he poisoned himself with alcohol, pills or that his poisoning profits the EU, US or even another Russian opposition leader Mikhail Khodorkovsky.

Navalny might have been poisoned as a result of a conflict with his partners

The poisoning of Alexei Navalny might have been a result of a conflict with the blogger’s companion Vladimir Ashurkov and other Western partners.

Disproof

An unfounded conspiracy theory, and a recurring pro-Kremlin disinformation narrative on the Navalny poisoning and the alleged insignificance of the activist.

On August 20 the prominent Russian opposition figure Alexey Navalny fell ill during a flight and the plane was forced to make an emergency landing in Omsk, where doctors said that he was in a coma and that they were trying to save his life. Since then he has been transferred to Berlin and is receiving treatment at Berlin's Charite Hospital.