Disinfo: The West is campaigning to discredit the Sputnik V vaccine

Summary

According to various data, there are extensive resources used by the West in order to discredit the Russian Sputnik V vaccine. The West has developed a disinformation campaign on Russian media and social media that the Russian Sputnik V vaccine is dangerous and a large number of Russians do not want to get vaccinated. To this end, the West has prepared to spread “pseudo analytical” reports and statements from “witnesses”. The disinformation campaign in Russia is financed from abroad.

Disproof

Recurring disinformation narratives about an ongoing campaign of the West to discredit the Russian Sputnik V vaccine and the promotion of the Russian Sputnik V vaccine.

The claim that the West has financed and promoted campaigns to discredit the Russian Sputnik V vaccine is not supported by factual evidence. On Aug 11, 2020, Russia declared it is the first country in the world to approve a vaccine against coronavirus. Nonetheless, there are widespread concerns that the approval is premature. At the time of approval, the vaccine had not even started phase 3 trials, nor had any results on the earlier stage trials been published, worlds scientists said on the Lancet. WHO expressed concerns as for preternatural registration of vaccine.

Following the criticism, Russia published its response on the Lancet. Then international experts expressed concerns about statistical anomalies revealed during the publication of the results of the first and second phases of clinical trials of the Russian vaccine. Publishing their clarifications, Russia did not address the criticism, in essence, analysed Deutsche Welle.

See other examples of the Sputnik V-related disinformation narratives: There is a conspiracy ripening against Russian vaccine; Europe attacks Russia in “vaccines’ war”; it’s better for Ukrainians to die than to be saved by cheap Russian vaccine; EU prohibits countries from saving its citizens from COVID-19.

publication/media

  • Reported in: Issue 226
  • DATE OF PUBLICATION: 11/12/2020
  • Language/target audience: Bulgarian
  • Country: Russia
  • Keywords: Sputnik V, coronavirus, vaccination, West

Disclaimer

Cases in the EUvsDisinfo database focus on messages in the international information space that are identified as providing a partial, distorted, or false depiction of reality and spread key pro-Kremlin messages. This does not necessarily imply, however, that a given outlet is linked to the Kremlin or editorially pro-Kremlin, or that it has intentionally sought to disinform. EUvsDisinfo publications do not represent an official EU position, as the information and opinions expressed are based on media reporting and analysis of the East Stratcom Task Force.

see more

The Ukrainian destabilisation “handbook” is not adequate for Belarus

The Ukrainian “handbook” is not adequate for Belarus. Some experts, especially from Ukraine, think that everything that is happening now in Belarus is a complete analogy of the 2013-2014 events in Ukraine. All the moves are planned and you can spite them following the dogmas already known by heart. Yes, the pro-Western Russophobic opposition created the protests, and is being aided from Warsaw, Vilnius, London, Washington, Berlin, etc. There is only one crucial difference: Lukashenko showed more political will than Yanukovich.

Disproof

Recurrent pro-Kremlin disinformation narrative portraying popular protests in Ukraine and Belarus as Western-led “colour revolutions” in order to deprive them of any legitimacy.

Contrary to the claim, massive mobilisations against the governments of Ukraine in 2013 and of Belarus in 2020 were not destabilisation operations orchestrated from abroad. The demonstrations which began in Kyiv in November 2013 were a result of the Ukrainian people's frustration with former President Yanukovych's last minute U-turn when, after seven years of negotiation, he refused to sign the EU–Ukraine Association Agreement and halted progress towards Ukraine's closer relationship with the EU as a result of Russian pressure. Protests in Belarus erupted to contest the results of the presidential election in Belarus on the 9th of August, which were not monitored by independent experts, and are largely considered fraudulent by both international observers and a large part of the Belarusian society.

George Soros controls voting firms used in the 2020 US election

George Soros controls directly or indirectly the firms Smartmatic and Dominion Voting System, that sell both hardware and software for electronic voting and were used in the 2020 election. Was there fraud in “Soros’ algorythms”? This is not merely a matter of Democrats or Republicans, it is a classic game of control of the omnimous power by the cybernetic way.

Disproof

This is part of a pro-Kremlin disinformation campaign aiming to seed doubts on the legitimacy of the results of the US 2020 election, this time by claiming without evidence that billionaire George Soros, a frequent target of pro-Kremlin disinformation narratives, may have altered the vote counting.

The claim that Soros controls the Smartmatic and Dominion Voting System is false. The allegation already emerged prior to the 2016 election and was immediately debunked. Both Smartmatic and Dominion have denied any relation to George Soros, whose Open Society Foundations also refuted having anything to do with voting machines. The claim was debunked again in 2020 by the Associated Press fact-checking team.