Disinfo: The West is preparing a colour revolution in Belarus

Summary

The West is preparing a colour revolution in Belarus.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative about Belarus and colour revolutions.

The protests in Belarus erupted to contest the results of the presidential election in Belarus on the 9th of August, which are considered fraudulent by a large part of Belarusian society. The European Union has also stated that the elections were neither free nor fair.

There is no evidence that the protests in Belarus are funded and organised  externally.

Pro-Kremlin media frequently use disinformation narratives about popular protests around the world allegedly incited and funded by the US and other Western states, including colour revolutions in post-Soviet states, the “Arab Spring” revolts, Euromaidan in Ukraine, protests in Catalonia and others. This narrative claims that protests, disorders and civil uprisings are never manifestations of popular discontent but are “colour revolutions” directed and funded by the West.

See similar cases claiming that the protests in Belarus are a colour revolution conducted according to a Maidan scenario and that the West wants to prepare Maidan in Belarus.

publication/media

  • Reported in: Issue 208
  • DATE OF PUBLICATION: 17/08/2020
  • Language/target audience: Italian
  • Country: Belarus
  • Keywords: Protest, Colour revolutions, Euromaidan, The West

Disclaimer

Cases in the EUvsDisinfo database focus on messages in the international information space that are identified as providing a partial, distorted, or false depiction of reality and spread key pro-Kremlin messages. This does not necessarily imply, however, that a given outlet is linked to the Kremlin or editorially pro-Kremlin, or that it has intentionally sought to disinform. EUvsDisinfo publications do not represent an official EU position, as the information and opinions expressed are based on media reporting and analysis of the East Stratcom Task Force.

see more

George Soros’ funds prepared the ground for future coups in former Soviet states

By the beginning of the 2000s, hundreds of George Soros’ funds were already preparing the ground for future coups in the former republics of the Union and in Eastern Europe.

Disproof

Recurring disinformation narrative about the billionaire and the philanthropist George Soros, presenting him as a person who aims to control political systems in many countries, and presenting George Soros' Open Society Foundation as a tool for organising colour revolutions.

Earlier pro-Kremlin media also accused George Soros' Open Society Foundation of provoking Anti-Russian protests in Georgia, being a threat to the national security of Armenia, and George Soros' network being directly involved in the presidential elections and the government crisis in Romania.

Poland uses Lublin Triangle and ongoing protests in Belarus to revive its domination in the region

In the situation of intense protests in Belarus, the Baltic states and, particularly, Poland, showed unusual political activity. Unexpectedly, Warsaw called upon the EU to affect the situation in Minsk imposing the sanctions against Moscow. This situation is not a coincidence. The Poles have dreamed about the domination over the region since the times of Rzeczpospolita, which included Lithuania, part of modern Ukraine and Belarus. Today, the idea of Marshal Pilsudski to revive Poland “from Sea to Sea” is more popular than ever.

Eleven days before the Presidential Elections in Belarus, Poland, Lithuania and Ukraine established a new union – the so-called Lublin Triangle, by analogy with the Union of Lublin, which laid the foundation for Rzeczpospolita in 1569. Belarus was immediately invited as a member of honour. There is one more interesting detail – since 2008, Warsaw has been actively issuing to the former USSR citizens the Card of Pole – the Belarusians have received the largest number of these Cards.

The ongoing disturbances in Belarus is a good and long-awaited chance for those who are looking for a revanche [Poland].

Disproof

This message is part of the Kremlin’s policy of historical revisionism alleging that Poland has imperialist plans for Belarus. The Kremlin-controlled media regularly accuses the political elites of Poland in Russophobia and attempts to “subordinate Belarus and Ukraine”.

Moreover, the Kremlin propagandist messages repeatedly claim that all the regional organisations established by the countries of Central and Eastern Europe are aimed against Russia (Eastern Partnership, Three-Seas Initiative, Lublin Triangle, etc.).

Western Media are losing their positions, while RT and Sputnik are more popular

Western media are losing their positions.

//

It is more and more difficult for Western media to compete with the media of the “non-free world”, China or Russia. RT and Sputnik are indeed getting more and more feedback on social networks than Europe’s most famous and influential news resources.

//

The Western media are doing worse and worse with the fulfilment of their main function – accumulating and delivering to the audience the most extensive and varied news information.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative aimed at discrediting independent media and journalism.

The 2020 World Press Freedom Index clearly shows the positions of Western Media in the world. Russia ranked 149th and China 177th on the list.