Disinfo: There is a coup d’état happening in the US

Summary

In fact, there is a coup d’etat happening in the United States, where the incumbent President is completely illegitimately and brazenly deprived of his presidential post.

Disproof

Disinformation narrative about the 2020 US Presidential Election.

Democratic candidate Joe Biden was elected the 46th President of the United States on 7 November, beating incumbent U.S. President Donald Trump, by securing more than the required 270 electoral college votes needed to win the White House.

The Organisation for Security and Co-operation in Europe (OSCE), which has been observing US elections since 2002, found the 2020 general election to be "competitive and well managed" despite the logistical issues presented by the COVID-19 pandemic.

The second group of international election observers from the Organisation of American States (OAS) reported its members did not see any evidence of fraud despite President Trump's assertions that widespread fraud affected the election. The OAS’ preliminary report, released last week, was based on 28 experts from 13 countries who witnessed the election proceedings in Washington, D.C., and four states: Georgia, Iowa, Maryland and Michigan. The expansiveness of the observation was inhibited by the COVID-19 pandemic, the organisation noted.

See other examples in our database, such as claims that Joe Biden is preparing a coup, and his militants are setting the US on fire.

publication/media

  • Reported in: Issue 220
  • DATE OF PUBLICATION: 06/11/2020
  • Language/target audience: Russian
  • Country: US
  • Keywords: US Presidential Election 2020, Donald Trump, Coup, Elections

Disclaimer

Cases in the EUvsDisinfo database focus on messages in the international information space that are identified as providing a partial, distorted, or false depiction of reality and spread key pro-Kremlin messages. This does not necessarily imply, however, that a given outlet is linked to the Kremlin or editorially pro-Kremlin, or that it has intentionally sought to disinform. EUvsDisinfo publications do not represent an official EU position, as the information and opinions expressed are based on media reporting and analysis of the East Stratcom Task Force.

see more

USA doesn’t allow OSCE to observe its elections

Americans form a significant part of the OSCE team. They love to observe other countries but do not allow this mission to observe their own country.

The OSCE is a wonderful organisation, neither present in America nor in Belarus, but what different conclusions!

Disproof

Disinformation about the 2020 US Presidential Election.

The OSCE international election observation mission for the general elections in the United States totalled 102 observers from 39 countries, made up of 50 ODIHR-deployed experts and observers, and 52 parliamentarians and staff from the OSCE PA.

Fraud in the Polish elections declared by Lukashenko

The Polish president Andrzej Duda, who won a second mandate in July 2020, has won the presidential election after falsifying the results. Moreover, Polish authorities have tried to organise protests in Belarus but instead were affected by a similar development (meaning the wide protests against making abortions illegal).

Disproof

A recurring disinformation narrative about protests in Poland being about falsified elections and economic problems, not about abortions.

In July 2020, Polish president was re-elected president after a narrow win with 51.08 % of the votes. There is no evidence of any kind of election manipulation or falsifying votes in Poland's presidential election.

Romania meddles in the presidential elections in Moldova

The Romanian news agency “Romanian Global News” reported that its campaign against acting Moldovan President Igor Dodon has been followed by 400 000 people. The news agency is financed by the Romanian government and has been publishing most of the critical articles attacking the acting president. The authors are determined to “chase Moscow out of Chisinau”.

Disproof

A recurring disinformation narrative about Moldovan elections as being a pretext and an opportunity to cause a Western-backed colour revolution to pressure Russia.

It is true that most of the articles published by the Romanian outlet are critical of Moldova's current president. Still, the piece described by News Front does not reflect the official position of the government and cannot serve as evidence of Romanian meddling in the Moldovan presidential elections. Moreover, there is no available evidence that the Romanian Global News is financed by the state, it is merely an outlet recommended to Romanians living outside of Romania, including those in Moldova. In addition, the NewsFront Bulgaria article mentions incorrectly that Romanian Global News is a national newspaper: it is an online source and not a national one.