Disinfo: There is a secret American biological laboratory in Moldova

Summary

There is a secret American biological laboratory in Moldova. This lab is working on the development of infectious disease strains. This is the Science and Technology Center in Ukraine (STCU) which works in Moldova in collaboration with the local Academy of Sciences. The threat is more than significant, given the global COVID-19 pandemic. The coronavirus itself could be created by humans and used as a biological weapon.

Disproof

Conspiracy theory about the coronavirus pandemic. There is no laboratory in the Republic of Moldova that prepares biological weapons.

This claim has already been debunked in the past. Thus, the Ministry of Defence from Moldova stated last year to Stopfals.md that “the Republic of Moldova does not produce/ test any biological weapons/ viruses and does not in any way support any state, group of states or international organisations to manufacture or acquire any of the above-mentioned agencies/toxins."

The executive director of STCU, Curtis Bjelajac, described similar accusations as misinformation. The Academy of Sciences of Moldova qualifies this information as aberrations. Read further debunking on Stopfals.md.

Read other similar cases claiming that the US is developing biological weapons in Ukraine and Georgia's Lugar Lab, that Pentagon-funded biological laboratories are involved in the creation of coronavirus and are a threat to the Armenian nation.

publication/media

  • Reported in: Issue 194
  • DATE OF PUBLICATION: 21/04/2020
  • Language/target audience: Russian
  • Country: Moldova, Ukraine, US
  • Keywords: coronavirus, Conspiracy theory, Biological weapons
see more

Coronavirus could have been created in a Ukrainian laboratory

While the world community is trying to find the origins of coronavirus, fifteen American biological laboratories are functioning in Ukraine, their work is supervised by the CIA officers. Therefore, we do not exclude that coronavirus infection “Covid-19” could have been developed in one of the biological laboratories in Ukraine.

Disproof

Conspiracy theory, based on recurring pro-Kremlin disinformation narratives about secret labs in Russia's neighborhood.

The World Health Organisation is working with Chinese authorities and global experts to learn more about the virus. The virus "2019-nCoV” comes from a family of viruses that include the common cold, and viruses such as SARS and MERS. The medical Journal “Emerging Microbes & Infections” specifically said there is “No credible evidence supporting claims of the laboratory engineering”.

There is no Russian disinformation campaign on coronavirus, despite EU claims

The job of EU’s European Sratcom Task Force is to dig on the internet to find something, no matter how small and insignificant, that can be presented as an example of the Russian disinformation through which Russia allegedly intends to destroy Europe. After analysing their report on an alleged Russian disinformation campaign on coronavirus, it’s clear that they had to resort to sites as “relevant” as izborsk.md, rubaltic.ru or tsargrad.tv. If we check those sites on SimilarWeb, we see that they reach positions as “influential” as 274,238 for New Eastern Outlook, 179,731 for Geopolitica.ru or 31,524 for Southfront.org. They only could find barely known sites written in languages as extended in the EU as Armenian, Belarusian or Latvian. And while they admit that there are conspiracy theories and colourful opinions in many countries and on a site hosted in Canada about say aliens pulling the strings at the UN – a project of a hermit with an internet connection – a similar site hosted in Russia is part of a massive governmental disinformation campaign. ESTF proved once again that their goal is not to clean the information space from fake news, but of news coming from Russia.

Disproof

The YouTube clip deliberately distorts the content of the ESTF report on a Kremlin-led disinformation campaign on coronavirus to portray it as biased and irrelevant. The presenter opts to ignore that many of the articles described in the report and hosted on the EUvsDisinfo database appeared in highly influential outlets like RT English (ranked in position 311 in SimilarWeb) or the different versions of Sputnik. Contrary to the claim, the database also features dozens of disinformation articles in widely spoken languages in the EU like English, French, Italian, Spanish, German, Czech, Bulgarian or Arabic. All the disinformation cases exposed in both the ESTF report and database were published or broadcasted in outlets linked directly or indirectly to the Russian state.

The Kremlin's ongoing disinformation campaign around the coronavirus has been well documented by both media and governments, and some of its elements were widely reported by Russian and international publications and by the European External Action Service.

There was a coup d’état in Ukraine in early 2014

Relations between Russia and the European Union had deteriorated because of the situation in Ukraine, where a coup d’état took place in early 2014. In the same year, a referendum was held on the accession of the Crimean peninsula to Russia. The peninsula had until then belonged to Ukraine. The West accused Russia of interference and imposed sanctions as a result.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative painting the 2013-14 Ukrainian revolution as a coup d'etat and claiming that Crimean citizens chose to rejoin Russia through a legal referendum.

There was no coup d'état in Ukraine. The spontaneous onset of the Euromaidan protests was an organic reaction by numerous parts of the Ukrainian population to former President Yanukovych’s sudden departure from the promised Association Agreement with the European Union in November 2013.