Disinfo: Polish parties and “political officers” from Institute of National Remembrance falsify history of WWII

Summary

81% of the Russians believe that in 1945, “the Red Army liberated Poland, saving the Poles from extermination by the cost of the lives of the Soviet soldiers”. The Poles had similar attitudes before the PiS, the PO, and, especially, the political officers from the Institute of National Remembrance, started to falsify history. // New survey commissioned by The Center for Polish-Russian Dialogue and Understanding serves, like other centre’s publications, to scare Russia, and now also Russians.

Disproof

This message is part of the Kremlin’s policy of historical revisionism. It accuses Poland of the “falsification and re-writing” of its history. According to this policy, the Russian official historiography is the only “true” way of interpreting historical events for the countries of Eastern and Central Europe.

According to mainstream Polish historians and views of the predominant part of Polish society, in 1944-1945, the USSR occupied Poland, establishing the undemocratic and repressive Communist Poland. De facto, Poland appeared under the Soviet military occupation until 1989, while the Russian troops were withdrawn from Poland only in 1993.

The Polish Institute of National Remembrance (IPN) is a Polish government institution in charge of the prosecution, archives, education and lustration, in relation to crimes against the Polish nation. The IPN investigates Nazi and Communist crimes committed between 1917 and 1990, documents its findings and disseminates them to the public. The Russian authorities often accuse the Polish and Ukrainian Institutes of National Remembrance of historical falsifications and anti-Russian activities.

See similar cases on how Poland and Ukraine established institutions to lie about history, The Polish Institute of National Remembrance is a gang of spongers and The Polish Institute of National Remembrance is not a historical and scientific institution.

publication/media

  • Reported in: Issue 206
  • DATE OF PUBLICATION: 18/07/2020
  • Language/target audience: Polish
  • Country: Russia, Poland
  • Keywords: USSR, Propaganda, Red Army, Historical revisionism, WWIII, Nazi/Fascist

Disclaimer

Cases in the EUvsDisinfo database focus on messages in the international information space that are identified as providing a partial, distorted, or false depiction of reality and spread key pro-Kremlin messages. This does not necessarily imply, however, that a given outlet is linked to the Kremlin or editorially pro-Kremlin, or that it has intentionally sought to disinform. EUvsDisinfo publications do not represent an official EU position, as the information and opinions expressed are based on media reporting and analysis of the East Stratcom Task Force.

see more

There is no evidence that Russia tried to influence electoral processes in Great Britain

British officials and media have repeatedly accused Russia of interfering, in recent years, in British electoral processes, alleging that Russian trolls on social media have tried to conduct campaigns of “weaponised information” to influence potential voters. Moscow has repeatedly denied these accusations. Last year, after a lengthy investigation, Facebook concluded that there “is absolutely no evidence” that Russia influenced the 2016 vote on Brexit using this social network and even that Russia tried to interfere “in a significant way”.

Disproof

This is a recurring pro-Kremlin disinformation narrative attempting to depict accusations of Russian meddling in Western democratic processes as factually unfounded and driven by "Russophobia". The article repeats the disinformation message often spread by pro-Kremlin outlets claiming that there is no solid evidence to support the claim that Russia interfered in the 2016 Brexit referendum.

A UK Parliamentary inquiry and serious academic studies have found evidence about Russian state efforts to affect the outcome of the 2016 Brexit vote. One study showed that fake Russian Twitter accounts published at least 45,000 messages about Brexit in the 48 hours before the vote, most of them calling on British voters to reject the European Union. Moreover, according to data released by Twitter, Russian trolls sent thousands of messages with the hashtag #ReasonsToLeaveEU on the day of the Brexit referendum.

Russia has not interfered in British elections nor in the elections of any country

Russia has not interfered in British elections nor in the elections of any country. Russia rejects any allegation of involvement in election interference in the UK and in any country.

Disproof

This is a recurring pro-Kremlin disinformation narrative attempting to depict accusations of Russian meddling in Western democratic processes as factually unfounded and driven by "Russophobia". The article repeats the disinformation message often spread by pro-Kremlin outlets claiming that Russia never tried to influence British electoral processes, such as the 2016 Brexit referendum or the British 2017 and 2019 elections.

Independent research, media investigations and parliamentary inquiries have uncovered evidence linking Russian state actors with interference in various electoral processes, including the 2016 Brexit vote, the 2017 French Presidential elections, the 2017 German Parliamentary elections, the 2016 constitutional referendum in Italy and in the Dutch referendum on the EU’s Association Agreement with Ukraine.

MH-17 was an American Provocation, JIT does not take into account Russian findings

MH-17 crash was an American Provocation.

There were 283 passengers and 15 crew members on board: all died. The media reacted immediately to the Boeing crash. The West categorically blamed Russia for the incident, but without providing evidence.

We recall that a special investigation team was set up to investigate the tragedy under criminal law, including representatives from Australia, Belgium, Malaysia, the Netherlands and Ukraine. Russian officials have repeatedly expressed a lack of confidence in the results of the investigation team’s work, pointing to the groundlessness of the prosecution’s arguments and reluctance to use the Russian side’s findings in the course of the investigation.

Despite the fact that the tragedy took place as early as 2014, no official data from the investigation were provided.

Disproof

One of the multiple disinformation narratives on the downing of the MH17 denying Russia's responsibility.

The Dutch-led criminal investigation by the Joint Investigation Team (JIT) has been ongoing since 2014. On 28 September 2016, the JIT announced that flight MH17 was shot down by a missile from the 9M38 series, which was launched by a BUK TELAR missile system. The system was transported from the Russian Federation to an agricultural field near the town of Pervomaiskiy in Eastern Ukraine, from where the missile was launched. After firing, the system, with one missing missile, went back to the Russian Federation. On 24 May 2018, the JIT announced its conclusion that the BUK TELAR used to shoot down MH17 came from the 53rd Anti-Aircraft Missile Brigade, a unit of the Russian armed forces from Kursk in the Russian Federation.