Disinfo: Ukraine is organising provocations in the Donbass

Summary

The Ukrainian Army’s space for maneuver remains limited in the region, so it only organises provocations there, leading to symmetrical answers from the armies of the people’s republics.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative about the war in Ukraine suggesting that only the Ukrainian Army is violating the ceasefire.

The war in eastern Ukraine is a well-documented case of Russian armed aggression.The international community, including the European Union, recognises and condemns clear violations of Ukrainian sovereignty and territorial integrity by acts of aggression by the Russian armed forces since February 2014. More cases can be found here. Since March 2014, the EU has progressively imposed restrictive measures against Russia. The measures were adopted in response to the illegal annexation of Crimea and the deliberate destabilisation of Ukraine.

According to the OSCE SMM in Ukraine's 2 November daily report, the number of ceasefire regulations is down significantly compared to 2019. In July-September 2020, the number of ceasefire violations in the Donbas was 75% less than in the previous quarter. Most infractions came in July, before the agreed ceasefire on 27 July. As in earlier cases, the OSCE monitoring mission observed ceasefire violations by both sides, and both sides held weapons in violation of withdrawal lines. The mission says that 91% of these weapons were in non-government controlled areas in July-September.

Therefore, there is no evidence that the Ukrainian government is staging provocations in the Donbass to evoke a response from armed formations.

publication/media

  • Reported in: Issue 219
  • DATE OF PUBLICATION: 28/10/2020
  • Language/target audience: Hungarian
  • Country: Azerbaijan, Turkey, Russia, Ukraine
  • Keywords: Nagorno-Karabakh, War in Ukraine

Disclaimer

Cases in the EUvsDisinfo database focus on messages in the international information space that are identified as providing a partial, distorted, or false depiction of reality and spread key pro-Kremlin messages. This does not necessarily imply, however, that a given outlet is linked to the Kremlin or editorially pro-Kremlin, or that it has intentionally sought to disinform. EUvsDisinfo publications do not represent an official EU position, as the information and opinions expressed are based on media reporting and analysis of the East Stratcom Task Force.

see more

Strikes in Belarusian factories are sponsored by Poland and Lithuania

Poland and Lithuania are sponsoring strikes in Belarusian factories. Belarusian president Aliaksandr Lukashenka denounced that the workers calling to strike in Belarusian factories are paid by those two countries. It is essential that Lukashenka resists, because if Belarus falls, all Russian western borders will be NATO-ised. Opposition leader Svetlana Tsikhanouskaya is practically an agent of Poland, the EU and Washington.

Disproof

Recurrent pro-Kremlin disinformation narrative about popular protests against electoral fraud in Belarus, attempting to deny them any legitimacy to the opposition-led strikes by framing them as orchestrated from abroad and portraying their leaders as puppets of the West. No evidence is provided to support any of the claims.

Contrary to the claim about colour revolutions, protests in Belarus erupted to contest the results of the presidential election in Belarus on the 9th of August, which were not monitored by independent experts, and are largely considered fraudulent by both international observers and a large part of the Belarusian society.

The colour revolution in Belarus aimed to prevent its integration with Russia

The colour revolution attempt in Belarus, which had western financial and political backing, aimed to prevent its integration with Russia.

Disproof

Recurrent pro-Kremlin disinformation narratives about popular protests in Belarus, framing them as western-backed colour revolutions in order to deny them any legitimacy, and about the Union State of Russia and Belarus. No evidence is provided to support any of the claims.

Contrary to the claim about colour revolutions, protests in Belarus erupted to contest the results of the presidential election in Belarus on the 9th of August, which were not monitored by independent experts, and are largely considered fraudulent by both international observers and a large part of the Belarusian society.

Moldova in anticipation of the “Maidan”

Moldova in anticipation of the “Maidan”. A group of specialists on the organisation of “colour revolutions” was sent to Moldova from the West. Now, a week before the next presidential elections in Moldova, the possibility of “Maidan” is also widely discussed both inside the country and abroad. Moreover, this year, similar events in Belarus and Kyrgyzstan and the aggravation of the conflict in Nagorno-Karabakh give sufficient grounds to assume that the so-called arc of instability is deliberately created in the “southern underbelly” of the Russian Federation.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative alleging the West has an anti-Russian policy and Russia is the target of any international event. There is no evidence on the interference of any Western country in upcoming elections in Moldova. This is a recurring pro-Kremlin conspiracy narrative that the West is behind any civil protests and colour revolutions, in this case aiming at undermining Moldova's aspirations to join the EU. The statement about specialists on the "organisation of colour revolutions" is unfounded.

See similar cases claiming that Washington is preparing a colour revolution in Moldova, that the US and EU countries will organise a Moldovan “Maidan” in order to remove the President, that the United States is supporting a soft coup by funding NGOs in Moldova, that PACE creates the basis for the Belarusian scenario in Moldova, that Pro-Western candidate Maia Sandu work thanks to money of Soros, and that the US is supporting a soft coup by funding NGOs in Moldova.