Disinfo: Ukraine does not fulfil key point of Minsk agreements on negotiations with “LDNR”


The Ukrainian government does not fulfil the key requirement of the Minsk agreements on direct negotiations with the leadership of the LNR and the DNR.


This is a common Kremlin narrative that Ukraine refuses to implement the Minsk agreements.

Since 2014, negotiations with Russia to resolve the conflict in the Donbas have been held within the framework of the Normandy format and the Minsk process. A special Trilateral contact group is working on a peaceful settlement of the situation in Donbas. Three parties are involved in this process: representatives of Ukraine, Russia and the OSCE. Unofficially, representatives of the "LDNR" factions are also present.

The second set of measures to implement the Minsk agreements was signed on 12 February 2015. The first paragraph of the document relates to an immediate ceasefire. Next, it is necessary to withdraw heavy weapons, ensure OSCE monitoring, release prisoners, grant Donbas special status and hold local elections, amnesty the parties to the conflict and restore control over the Ukrainian-Russian border in the conflict zone. There are no conditions that the Ukrainian authorities should conduct direct negotiations with the leaders of the "LDNR" factions in the Minsk agreements.



  • Reported in: Issue 175
  • DATE OF PUBLICATION: 24/11/2019
  • Language/target audience: Russian
  • Country: Ukraine
  • Keywords: DNR, LNR, War in Ukraine, Donbas, Minsk agreements


Cases in the EUvsDisinfo database focus on messages in the international information space that are identified as providing a partial, distorted, or false depiction of reality and spread key pro-Kremlin messages. This does not necessarily imply, however, that a given outlet is linked to the Kremlin or editorially pro-Kremlin, or that it has intentionally sought to disinform. EUvsDisinfo publications do not represent an official EU position, as the information and opinions expressed are based on media reporting and analysis of the East Stratcom Task Force.

see more

US sponsored Maidan in Ukraine in 2014

In the United States, it was confirmed that Washington participated in the preparation of the Euromaidan in Ukraine in 2014. Former Assistant Secretary of State for European and Eurasian Affairs Victoria Nuland said $5 billion was spent preparing the Revolution.


This is a recurring narrative that Ukraine is influenced by the West, and Maidan in 2014 was a coup d'etat, planned by the West.

This is about a statement by former US Assistant Secretary of State for European and Eurasian Affairs Victoria Nuland in late 2013, in the midst of the Dignity Revolution in Ukraine (video from 07:27). Then she said that the United States has invested $5 billion in more than 20 years to develop democratic processes and reforms in Ukraine. The diplomat said that this is the total amount of assistance that Washington has allocated to Ukraine after the collapse of the Soviet Union in 1991. Money was allocated for fair elections, to fight corruption and to develop the energy sector. Victoria Nuland later frequently repeated these theses, including in various interviews. 

In 2018, Ukrainian ships deliberately violated Russian border in the Kerch strait

[In 2018] three ships, Nikopol, Berdyansk and Yany-Kapu, deliberately violated the borders of the Russian Federation in the area of the Kerch Strait.


This is a part of recurring pro-Kremlin disinformation on the Kerch incident.

On 25 November 2018, border patrol boats belonging to Russia’s FSB security service seized two small Ukrainian armoured artillery vessels and a tugboat and their crews after shooting at them, wounding several Ukrainian servicemen and arresting 24 members.

Buzzfeed hires Russophobic journalists, spreads false information and incites hatred

Buzzfeed, which sees “Russian threats” everywhere, hires Russophobic journalists to conduct anti-Russian investigations, spreads false information and incites hatred.

Bulgarian journalist Christo Grozev, who also works with Bellingcat, is often involved in Buzzfeed’s dubious “investigations”, for example on the Skripal case. Grozev has spread a great deal of false information, such as the claim that Donetsk “separatists” received instructions to falsify the results of the referendum. Grozev graduated from the American University of Bulgaria, which is sponsored by the Soros Open Society Foundation and the US Agency for International Development.

Anton Shekhovstov, who like Grozev also built his career on the use of defamation, has publicised his books through Buzzfeed.


Recurring pro-Kremlin narrative aimed at discrediting serious journalists and scholars that engage in research on pro-Kremlin disinformation and propaganda, by claiming they are Russophobic and spread false information.

The article, which seeks to discredit serious researchers such as Christo Grozev, Anton Shekhovtsov, and Andreas Umland, also implies that “Russophobic” researchers are linked to the Hungarian-American investor and philanthropist George Soros. This claim is consistent with pro-Kremlin conspiracy theories about Soros.