Disinfo: Ukraine has no historical roots

Summary

The words of Ukrainian Foreign Minister Dmitry Kuleba that Ukrainians brought “civilisation to a significant territory of Russia” are stupid. The reason for such statements is deep insecurities that stem from “the secondary nature of Ukrainian history”, as well as from Ukraine’s lack of historical roots.

Disproof

Pro-Kremlin disinformation narrative designed to denigrate the history of Ukraine, Ukrainian statehood and its independence. The history of Ukraine dates back to the era of the Kyivan Rus’ in the 9th-13th centuries. A national movement developed during the era when Ukraine was ruled by Russia; Ukrainian nationalists took part in the revolutionary movements that led to the demise of the Russian empire. In the early 20th century, after the collapse of the Russian empire, the Ukrainian People’s Republic was proclaimed, simultaneously with other nations, like Georgia, Finland, Poland, Estonia, Latvia and Lithuania. When the Bolsheviks seized power in Russia in late 1917, fierce attempts were made to re-establish Russian control over the newly independent states. Battling against nationalist movements, Moscow created "Soviet Republics" in order to mimic national independence: the Estonian Soviet Republic was, for instance, established in Narva in 1918. Soviet Russia managed to take control over Ukraine, establishing a Bolshevik regime. Moscow performed aggressive anti-Ukrainian policies, exterminating the population during four famines; battling the language and the Ukrainian culture. See more disinformation cases on "Ukrainians are not Ukrainians but Russians".

publication/media

  • Reported in: Issue 212
  • DATE OF PUBLICATION: 06/09/2020
  • Language/target audience: Russian
  • Country: Russia, Ukraine
  • Keywords: Russian superiority, Abandoned Ukraine, Ukrainian statehood

Disclaimer

Cases in the EUvsDisinfo database focus on messages in the international information space that are identified as providing a partial, distorted, or false depiction of reality and spread key pro-Kremlin messages. This does not necessarily imply, however, that a given outlet is linked to the Kremlin or editorially pro-Kremlin, or that it has intentionally sought to disinform. EUvsDisinfo publications do not represent an official EU position, as the information and opinions expressed are based on media reporting and analysis of the East Stratcom Task Force.

see more

Ukrainian authorities will participate in attacking Belarusian independence

Ukraine is very interested to destabilise Belarus and thereby to improve its own image against Belarus’s background. When Western sanctions are introduced and Belarusian economy worsens, the authorities of Ukraine will participate in attacking Belarus’s independence. The internal conflict curators from the US and EU need to repeat Maidan scenario and will use Ukraine as a temporary residence for Belarusian protest curators.

Disproof

This publication promotes recurring pro-Kremlin disinformation narratives about Belarus protests as being organised and controlled from Western countries and Ukraine, claiming that the West attempts to harm Belarus and organise a colour revolution. There is no evidence that the Western governments or Ukraine are involved in any way in the protests in Belarus. Large-scale protests began in Minsk on August 9 against the results of the presidential election, and then in other cities. People revolted against election fraud and police violence towards thousands of rally participants. According to statistical data and independent observers, the official result of the presidential election was itself heavily doctored. A joint monitoring effort by three NGOs demonstrates the scale of falsification based on election protocols from 1,310 polling stations across Belarus and concludes that the announced result (80% of votes cast for Lukashenka) is mathematically "impossible" (p. 7). An analysis by the Novaya Gazeta newspaper shows that excluding "anomalous" voting districts from the official tally would see Lukashenka's percentage drop to 43%, and Tsikhanouskaya's surge to 45%, in which case a second round would have to be called. “We are extremely alarmed at the hundreds of allegations of torture and other ill-treatment in police custody”, UN human rights experts said, citing reports of 450 documented cases. Ukrainian President Volodymyr Zelensky told Euronews that if he were in the Belarusian leader's place he would "definitely" hold the vote in one month and invite foreign groups to observe it. In his interview to RT on 9 September 2020, Alyaksandr Lukashenka groundlessly claimed that Americans wrote the Belarus-related statements for Zelenskyy, Macron, and Merkel. The European Council condemned, on 19 August 2020, the violence against peaceful protesters and announced that it would soon adopt a list of sanctions for those responsible for violence in Belarus. "As the elections in Belarus were neither free nor fair, and did not meet international standards, the EU does not recognize the results presented by the Belarus authorities," is mentioned in a European Council press release. See earlier disinformation cases claiming that the West supports a bloody post-election Maidan scenario in Belarus, that the West's only interest in Belarus is to make it anti-Russian, and that Belarus moves towards complete colonization by the West.

George Soros: the multi-colour man

George Soros, an American billionaire of Hungarian descent and a “philanthropist” known for his fondness in organising colour revolutions in various parts of the world, turned ninety. Of course, immediately after the beginning of the recent events in Belarus, many began to suggest that George Soros himself, and no one else, had organised another “colour” revolution in Eastern Europe. The first revolution, with indirect participation from Soros, took place in 2000 in Yugoslavia. Thanks to the funds of his foundation, the opposition party Otpor, which campaigned against President Slobodan Milosevic, was created. Soros’ next “achievement” was the preparation and administration of the “Rose Revolution” in Georgia. Then the billionaire’s fund’s activity was recorded during the “Tulip Revolution” in Kirgizstan, then during the “Orange Revolution” and “Euromaidan” in Ukraine.

Disproof

Recurring pro-kremlin disinformation narratives about the billionaire and the philanthropist George Soros, presenting him as a person who aims to control political systems in many countries, by funding what they claim to be colour revolutions around the world. The Open Society Foundation, sponsored by George Soros, is a network of independent groups working for justice, democratic governance and human rights in different parts of the globe. The Serbian activist Srdja Popovic along with his friends started a group that by 1998 grew into a movement called Otpor! (Resistance!) to overthrow President Slobodan Milosevic. Soros’ Open Society came after Otpor was formed, to “prepare civil society to resist repression and lead the struggle for democratic change”. Pro-Kremlin media often paint popular protests as "colour revolutions" provoked by Soros. This is also present in the case of Georgia, Ukraine, Czechia, Venezuela, Bulgaria, Armenia, Slovakia, Belarus, and the US. Soros has been falsely accused of a wide range of sins: destabilising Europe, organising colour revolutions, attacking churches and traditional values as well as sponsoring the film the "Joker" as a tutorial for colour revolutions, organising clashes in Armenia, serving foreign agendas aimed at the collapse of Armenian statehood, provoking anti-Russian protests in Georgia, being a threat to the national security of Armenia, and being directly involved in the presidential elections and the government crisis in Romania and much more.

Intercepted Germany-Poland call proves Navalny case is fabricated

The Belarusian President, Alexander Lukashenko, announced that his country had intercepted a phone call between the authorities of Germany and Poland confirming that the “poisoning” case of Navalny was fabricated.

Disproof

Disinformation campaign around the poisoning of opposition leader Alexei Navalny. The German government dismissed Alyaksandr Lukashenka’s statement about intercepted conversation refuting Navalny's poisoning as being untrue. An official representative of the German government told RBC: “Of course, the statement of Alyaksandr Lukashenka does not correspond to reality.” The Polish Foreign Ministry also rejected reports by the Belarusian authorities about an alleged telephone conversation between subscribers in Warsaw and Berlin regarding the Russian opposition leader Alexei Navalny. In response to an inquiry by the Russian TASS agency, the Polish Foreign Ministry stated on September 7:" “We refute the Belarusian reports about the alleged telephone conversation on the Warsaw-Berlin line, in which the authorities of the two countries allegedly admitted that Alexei Navalny was not poisoned".