Disinfo: Ukraine openly sabotages the implementation of the Minsk agreements

Summary

The Ukrainian authorities openly sabotage the implementation of the Minsk agreements and the Steinmeier Formula. Kyiv was not originally going to follow these agreements.

The fact that Ukraine will not consider the option of amending the Constitution to consolidate the legal status of certain regions of Donetsk and Luhansk regions is a direct violation of the Minsk agreements.

The Ukrainian side is not going to implement the Minsk agreements and this will continue as long as the West turns a blind eye to what is happening. Until Zelenskyy receives an order from above, he will maintain a state of “neither peace nor war.”

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative claiming that Ukraine refuses to implement the Minsk agreements.

In the interview mentioned in the article, Minister of Foreign Affairs of Ukraine Dmytro Kuleba said, "point number one: Ukraine remains committed to the 'Normandy Format' and the Minsk process. Point number two: of course, we must constantly brainstorm and reflect. If this does not work, and if Russia destroys this format, then what next? We have to keep various options on the table. But, I emphasise that these are backup options. Now we are working to ensure that the 'Normandy Format' and the Minsk process are successful and lead to an end to the war and the de-occupation of Ukrainian territories."

Ukraine has never claimed that it does not want to implement the Minsk agreements. The implementation of the agreements remains one of the key priorities of Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy. After the COVID-19 pandemic began, the Ukrainian side proposed to hold the negotiations conducted by the Trilateral Contact Group in a video format.

Over the last 12 months, Ukraine has made serious steps to resolve the conflict in Donbas peacefully. Ukraine initiated a Normandy Four meeting that was held on December 9, 2019. Ukraine agreed that a full and comprehensive ceasefire is necessary. The parties of the Normandy Summit also agreed to release captives on the principle "all for all" by December 2019. Three prisoner exchanges have been conducted, with the last one taking place during the COVID-19 lockdown. The law on special order of local self-government in certain areas of Donbas was extended for another year. A disengagement of troops was achieved in Zolote, Petrovske, and Stanytsia Luhanska. Ukraine also rebuilt a bridge in Stanytsia Luhanska that was destroyed by the pro-Russian militants in March 2015.

publication/media

  • Reported in: Issue 205
  • DATE OF PUBLICATION: 14/07/2020
  • Language/target audience: Russian
  • Country: Russia, Ukraine
  • Keywords: Volodymyr Zelensky, War in Ukraine, Donbas, Minsk agreements

Disclaimer

Cases in the EUvsDisinfo database focus on messages in the international information space that are identified as providing a partial, distorted, or false depiction of reality and spread key pro-Kremlin messages. This does not necessarily imply, however, that a given outlet is linked to the Kremlin or editorially pro-Kremlin, or that it has intentionally sought to disinform. EUvsDisinfo publications do not represent an official EU position, as the information and opinions expressed are based on media reporting and analysis of the East Stratcom Task Force.

see more

In the next 10-15 years, more that 80% of humanity could die from COVID-19

In the next 10-15 years, more than 80% of humanity could die from coronavirus, except very isolated wild tribes. According to one version, not yet fully proven, only 17% of the world’s population develops long-term immunity to coronavirus. Everyone else will be sick and sick once again until they die. Such prospect for humanity was reported by The Guardian, citing a study by scientists from King’s College London.

Disproof

Conspiracy theory about the 2019-nCoV coronavirus.

Misleading information in the article. There were no such statements in The Guardian article and the study that was mentioned there.

Allegations about Kiselyov-controlled RT, Russia’s implication in Skripal poisoning and MH17 downing work only for anti-Russian audiences

Lithuania has banned the broadcasting of five RT TV channels on its territory, following Latvia’s analogous decision. The decision claims that RT is controlled by Dmitry Kiselyov, whereas, in reality, RT has nothing to do with news agency Rossiya Segodnia chaired by him.

Allegations about Kiselyov-controlled RT, Skripal poisoned by Vladimir Putin and MH17 downing by Kremlin are fine for anti-Russian audiences. The West increasingly sees no reason to waste its resources on Russia and the forces that sympathize with Russia, apparently considering it as hopeless to persuade and attract them on its side.

This sloppy approach was the product of West’s monopoly in information, political, and ideological spheres. It is because of this monopoly that at a certain stage the West ceased to consider it necessary to rigorously and professionally elaborate its policies on a general level, but also in what concerns its competitors. As a result, the West did not notice how it lost the monopoly because of the loss of competences.

Disproof

This message questions Dmitry Kiselyov's relation to RT and presents RT broadcasting bans in Latvia and Lithuania, Skripal poisoning, and MH17 downing as West's anti-Russian provocations to influence public opinion. It is consistent with the recurring pro-Kremlin narrative about West's deliberate anti-Russian activities. In fact, the Skripal case, and the downing of MH17 are well-documented cases of acts of Kremlin-enabled violence outside Russia.

Latvia and Lithuania have banned the state-owned Russian television channel RT, saying it is controlled by an individual, Dmitriy Kiselyov, who is under EU sanctions. According to the Electronic Mass Media Council (NEPLP), Latvia's national media watchdog, RT and the network of channels operated by it are under Kiselyov's "effective control".

Anglo-Saxons are at the edge of anti-Russian attack, Germany is semi-occupied by the US

Some time ago the West created media in their contemporary understanding. Since then the freedom of speech and the free spread of information have turned into one of the West’s trump cards in its struggle against ideological and geopolitical opponents.

Anglo-Saxons remain at the edge of anti-Russian attack, they are its driving force. At the same time lately, Anglo-Saxons have been losing the support of their closet allies who prefer a more neutral approach to Russophobia. Currently, anti-Russian positions of leading German media run counter to the politics of German ruling establishment, which defends common projects with Russia and tries to get rid of the half-occupational dependency on the US. Extreme subordination and unequivocal loyalty of key German media outlets to Washington remain.

Disproof

This is a mix of recurring pro-Kremlin propaganda narratives about lost sovereignty / external control, Western Russophobia and anti-Russian activities, and conspiracy about US-controlled media in Europe. In the pro-Kremlin media, the term “Anglo-Saxons” means “evil”, “belligerent” and “morally corrupt” Westerners, as explained in our earlier analysis.

German media, like that in other pluralist democracies, represent a wide range of political opinions and do not have a single editorial policy for any country or topic. Nor they subordinate to Washington or any other foreign capital. Germany ranked 11th in the 2020 World Press Freedom Index, higher than the US (45th) and Russia (149th).