Disinfo: Ukraine violates the terms of the deal with Gazprom

Summary

The Ukrainian company Naftogaz is filing new lawsuits against the Russian (company) Gazprom. Ukraine was supposed to abandon all far-fetched claims against Gazprom. This is in accordance with the terms of the contract between the companies concluded in December 2019.

Disproof

An unfounded, recurrent, narrative that Naftogaz of Ukraine blackmails Russia. 

The claim of the Ukrainian company Naftogaz against Russia because of lost assets in the Crimea in mentioned, but nothing is against Gazprom. The trial has been going on for several years, and the Permanent Court of Arbitration is in charge of the case. Naftogaz demands compensation of $5 billion from Russia for the loss of assets as a result of the occupation of Crimea. Including interest, this amount has grown to $8 billion. In 2019, the Court found in favour of Naftogaz, concluding that Russia is liable for the unlawful seizure of Naftogaz assets in Crimea under the bilateral investment treaty between Ukraine and Russia. At the moment, the second stage of the arbitration proceedings has begun which will determine the amount of compensation for Naftogaz's losses.

Naftogaz claims that the agreement reached in December 2019 with Gazprom deals exclusively with gas transit issues, while the lawsuit that the Arbitration Court in The Hague is considering involves a completely different area. The difference is that Ukraine already nullified its claims directly against Gazprom for disrupting contracts for gas supplies to the EU, but did not agree to terminate trials against Russia because of lost assets in occupied Crimea. “Why are we suing if, before the New Year, we entered into a settlement? We concluded an agreement with Gazprom, and the Russian Federation is the second side of this process” Naftogaz reported.

Background:

The agreement between Naftogaz and Gazprom was reached at the end of December 2019. Gazprom paid Naftogaz about $ 3 billion in compensation for neglecting the terms of the previous contract for gas transit through the Ukrainian gas transport system to the European Union. It is on this key issue that Naftogaz previously won a trial against Gazprom.

publication/media

  • Reported in: Issue 187
  • DATE OF PUBLICATION: 17/02/2020
  • Language/target audience: Russian
  • Country: Russia, Ukraine
  • Keywords: gas, illegal annexation, Occupation, Crimea
  • Outlet: Riafan.ru, Russian RT, Vz.ru
see more

There is no evidence of Russian intelligence activity in Ireland

According to the Times, teams of Russian (GRU) agents have been dispatched to Ireland to map undersea fiber-optic cables, with a view to “cutting communications in time of conflict.” A damning indictment that sounds suspiciously like a spy flick.

From the 1980s Hollywood premise you would almost believe the Russian agents would hoist a red flag atop one of these cables and dance the Troika along the Irish shore, but apparently they didn’t, leaving the Times without evidence of this supposed Russian meddling.

Disproof

This case is an example of Hahaganda, a common tactic in pro-Kremlin disinformation aimed at discrediting an opponent's claims through sarcasm and ridicule.

The article in the Times is based on an assessment of the Irish security services of an operation that took place in 2019, in which Russia intended to use technology to monitor data exchanges on the underseas cables to give Moscow an insight into internet communications. The agents in question were also monitored mapping Dublin Port, resulting in security increases at a number of landing sites around the Irish coastline.

There is an information war on Russia to counter the influence of its media outlets

Western elites have been trying for years to find a way to counter the growing influence of the Russian media. Mainstream media are quickly losing the trust of the people, who are starting to find an alternative, and the establishment fears this to be Russian outlets, so they accuse them of producing fake news and being unreliable. But the weapon was turned against their creators when their media was labelled themselves as producers of fake news.

Disproof

There is no information war against Russian media. Foreign Agent" registration in the US and fines in some Western countries against RT and Sputnik are a consequence of their disregard for facts and journalistic ethics and their character as a tool for political interference abroad, given that their purpose is not to inform the public but to produce narratives serving the Kremlin’s purposes.

In a resolution on November 23th 2016, the European Parliament identified these outlets as instruments of the Kremlin’s anti-EU campaign. Their involvement in events like the US elections in 2016, UK elections in 2017 and the so-called 'Macronleaks' in France in 2017 is well documented.

Syrian army does not shell civilians in Idlib

The Syrian army in Idlib is targeting the terrorist sites with the aim of neutralising their terrorist activities, and is not bombing the civilian population.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation trying to absolve the Syrian army of any responsibility for possible war crimes.

The UN Human Rights chief Michelle Bachelet described the attacks in northeastern Syria aimed at retaking key areas in Idlib and Aleppo as both "indiscriminate" and "inhumane".