Disinfo: The Ukrainian destabilisation “handbook” is not adequate for Belarus

Summary

The Ukrainian “handbook” is not adequate for Belarus. Some experts, especially from Ukraine, think that everything that is happening now in Belarus is a complete analogy of the 2013-2014 events in Ukraine. All the moves are planned and you can spite them following the dogmas already known by heart. Yes, the pro-Western Russophobic opposition created the protests, and is being aided from Warsaw, Vilnius, London, Washington, Berlin, etc. There is only one crucial difference: Lukashenko showed more political will than Yanukovich.

Disproof

Recurrent pro-Kremlin disinformation narrative portraying popular protests in Ukraine and Belarus as Western-led “colour revolutions” in order to deprive them of any legitimacy.

Contrary to the claim, massive mobilisations against the governments of Ukraine in 2013 and of Belarus in 2020 were not destabilisation operations orchestrated from abroad. The demonstrations which began in Kyiv in November 2013 were a result of the Ukrainian people's frustration with former President Yanukovych's last minute U-turn when, after seven years of negotiation, he refused to sign the EU–Ukraine Association Agreement and halted progress towards Ukraine's closer relationship with the EU as a result of Russian pressure. Protests in Belarus erupted to contest the results of the presidential election in Belarus on the 9th of August, which were not monitored by independent experts, and are largely considered fraudulent by both international observers and a large part of the Belarusian society.

See other examples in our database, such as claims that NATO is preparing colour revolutions in several CSTO countries; that Ukrainian protests were a coup; that the CIA will try to repeat a Maidan scenario in Belarus; that the West is creating a “Fire Belt” around Russia through protests in Belarus and Kyrgyzstan; that Alexei Navalny’s movement is linked to the colour revolution programme; or that the Moldovan Maidan entered its active implementation stage.

publication/media

  • Reported in: Issue 225
  • DATE OF PUBLICATION: 16/12/2020
  • Language/target audience: Spanish, Castilian
  • Country: Ukraine, Belarus
  • Keywords: Anti-Russian, Alexander Lukashenko, Colour revolutions, Euromaidan, Viktor Yanukovych

Disclaimer

Cases in the EUvsDisinfo database focus on messages in the international information space that are identified as providing a partial, distorted, or false depiction of reality and spread key pro-Kremlin messages. This does not necessarily imply, however, that a given outlet is linked to the Kremlin or editorially pro-Kremlin, or that it has intentionally sought to disinform. EUvsDisinfo publications do not represent an official EU position, as the information and opinions expressed are based on media reporting and analysis of the East Stratcom Task Force.

see more

George Soros controls voting firms used in the 2020 US election

George Soros controls directly or indirectly the firms Smartmatic and Dominion Voting System, that sell both hardware and software for electronic voting and were used in the 2020 election. Was there fraud in “Soros’ algorythms”? This is not merely a matter of Democrats or Republicans, it is a classic game of control of the omnimous power by the cybernetic way.

Disproof

This is part of a pro-Kremlin disinformation campaign aiming to seed doubts on the legitimacy of the results of the US 2020 election, this time by claiming without evidence that billionaire George Soros, a frequent target of pro-Kremlin disinformation narratives, may have altered the vote counting.

The claim that Soros controls the Smartmatic and Dominion Voting System is false. The allegation already emerged prior to the 2016 election and was immediately debunked. Both Smartmatic and Dominion have denied any relation to George Soros, whose Open Society Foundations also refuted having anything to do with voting machines. The claim was debunked again in 2020 by the Associated Press fact-checking team.

The EU announced its submissiveness to Joe Biden’s new US government

The EU announced its submissiveness to the new US government. The European Union and NATO have already drawn the guidelines of how they want their new relationship with the US to be in face of a possible inauguration of Joe Biden as president.

Disproof

Recurrent pro-Kremlin disinformation narrative portraying the European Union as a vassal of the US. The claim that the EU announced its submission to a future Biden Administration is false. Contrary to these allegations, the European Union is a sovereign entity created by the voluntary initiative of European nations and it has its own, independent foreign policy, while the US has no say in its decisions.

You can see other examples of disinformation on this topic, such as allegations that the EU is dependent on US foreign policy and it is imposing sanctions on Russia only due to Washington’s pressure, that the US considers the EU a kind of protectorate and US troops in Europe are an occupying army which needs NATO to keep the Europeans under control, that the EU is trying to escape from US control and occupation, and that this is the reason why it needs its own army.

The Bellingcat report on Navalny’s “poisoning” was for the electoral college to vote for Biden

The timing for the media campaign promoting the narrative of the “poisoning” of Alexei Navalny is perfect as always. The Bellingcat report was published before the voting in the US electoral college, scheduled for December 14, apparently serving as a reminder for all US citizens and especially for those who handle the strings of power that they can’t let their guard down regarding Russia. It seems that those reports are designed to be integrated into the political agenda of the administration of the elected president Joe Biden, who repeatedly said during his campaign that he would adopt strong measures against Russia if he reached to the top, and specifically condemned the “Russian state” for the alleged “poisoning” of opposition blogger Navalny.

Disproof

This is part of a pro-Kremlin disinformation campaign on the poisoning of Russian opposition leader Alexei Navalny, aiming to deflect any Russian responsibility on the incident by falsely framing it as a false flag operation with obscure motivations. The claim that the Bellingcat report on the FSB unit involved in this poisoning had anything to do with the voting in the US electoral college or Joe Biden is unsubstantiated.

There is massive evidence proving that Navalny was targeted in a poisoning operation, as established by initial clinical findings at the Charité hospital which indicated that he had been poisoned with a substance from the group of cholinesterase inhibitors. Subsequent toxicological tests established the presence of a Novichok-type chemical nerve agent in Navalny's blood.