Disinfo: US activity in Armenia during the last years led to the 2018 revolution

Summary

The unprecedented US activity in Armenia during the last years of Barack Obama’s presidency led to the 2018 revolution, which brought journalist Nikol Pashinyan to power.

Disproof

Recurring pro-Kremlin narrative claiming that all protests in former socialist countries and power changes are orchestrated from abroad, especially from US or EU. See here a similar case about Belarus, claiming that the actions of protesters are controlled by foreign centers and here a case about the American billionaire George Soros being linked to the orange revolution and regime changes in Ukraine. Also, in line with the conspiracy theory about George Soros' involvement in the political affairs of the states.

The claim is made in the context of the intention of Armenian authorities to withdraw from the Eurasian Economic Union, saying that this is a consequence of the presence in the states' structures of persons who previously held positions within the George Soros Foundation. There is no evidence in either Armenia or other states that people who worked for the George Soros Foundations had any contribution to changing political regimes. The Open Society Foundation, sponsored by George Soros, and known in any countries as the Soros Foundation, is a network of independent groups working in many countries for justice, democratic governance and human rights. Read here an analysis of disinfo messages spread by pro Kremlin media about George Soros.

publication/media

  • Reported in: Issue 213
  • DATE OF PUBLICATION: 24/09/2020
  • Language/target audience: Romanian
  • Country: Armenia, US
  • Keywords: Colour revolutions, George Soros

Disclaimer

Cases in the EUvsDisinfo database focus on messages in the international information space that are identified as providing a partial, distorted, or false depiction of reality and spread key pro-Kremlin messages. This does not necessarily imply, however, that a given outlet is linked to the Kremlin or editorially pro-Kremlin, or that it has intentionally sought to disinform. EUvsDisinfo publications do not represent an official EU position, as the information and opinions expressed are based on media reporting and analysis of the East Stratcom Task Force.

see more

US wants anti-Russian forces in Belarusian government to wage war against Russia

NATO is preparing for nuclear war against Russia from the territory of Ukraine. This is the reason why the US needed the coup known as “Maidan” and the new Fascist government in Ukraine. Now they try to drag Belarus into this and bring anti-Russian forces into government to wage war against Russia.

Disproof

The claim is part of an ongoing Russian disinformation campaign on Belarus based on recurrent pro-Kremlin disinformation narratives, such as accusing other countries of interference and portraying popular protests against electoral fraud in the country as a Western-led colour revolution. Also consistent with recurring pro-Kremlin narrative on NATO and Russophobia.

NATO does not provoke conflicts between sovereign countries and does not plan to wage a war against Russia. "Any claims that NATO is preparing an attack on Russia are absurd," NATO's official website says. NATO is a defensive alliance and does not pose a threat to Russia. Its purpose is to protect its member states.

Hostile actions of Poland towards Belarus a smokescreen for Poland’s real goals

[By his actions], Prime Minister Morawiecki will not liberate Belarus, but he will turn the Belarusian authorities away from his country. President Lukashenka has already announced that there will be no re-export of “sanctioned” Polish goods to Russia. The hostile actions of Poland towards Belarus is nothing more than a smokescreen for the real goals of Poland, which are still not defined in Warsaw.

Disproof

This is a pro-Kremlin narrative about Western attempts to organise a colour revolution in Belarus.

The claim that Poland “realises hostile actions against Belarus” is not confirmed by any evidence. On August 14, Polish Prime Minister Mateusz Morawiecki presented the so-called “Solidarity Plan”, which is aimed at supporting Belarusian society, which faces harsh repressions from the side of the Belarusian authorities. This Plan has five components – support for people facing political repressions; a scholarship programme; better access to the Polish labour market; support to independent media; support to Belarusian NGOs. These steps have no connection to the alleged “active interference in the domestic affairs of Belarus”.

Navalny wasn’t poisoned with Novichok, he would be dead within 10 minutes

Navalny wasn’t poisoned with Novichok, he would be dead after 10 minutes.

It takes only a few minutes of contact with the nerve poison before the first symptoms appear. “It takes ten minutes until death,” one of the developers of the nerve poison Novichok, Leonid Rink, explained. According to Rink, there are also other indications that contradict the hypothesis that Navalny was poisoned with Novichok – namely that there were no constricted pupils or muscle cramps.

“These are antispasmodic substances that interrupt nerve impulses and thus cause muscle cramps, especially in the eye muscles.” This leads to a narrowing of the pupils, which is “already visible at such low doses of Novichok, where there is no question of poisoning.” According to Rink, these signs are missing in all photos of Navalny taken after the alleged poison attack.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative about the poisoning of Alexei Navalny.

Leonid Rink, the expert often quoted as saying that Navalny would have died if it had been Novichok, indeed has a history of working with the nerve poison. In 2000 Rink was indicted for illegally selling Novichok from his garage, an action that resulted in the first deaths from nerve agent, in 1995. His criminal case was later dismissed on secret grounds and he received a one-year suspended sentence. Read a similar disinformation story by Polygraph.