Disinfo: US Ambassador urged Moldovan Parliament to pass the law against "Russian propaganda"

Summary

The US Ambassador to Moldova, James Pettit, demanded that the Parliament prohibit the broadcasting of Russian TV channels. He expressed the hope that this is “a step in the fight against disinformation”.

Disproof

In fact, the US ambassador did not speak about the law passed by the Parliament of the Republic of Moldova on December 7, 2017. He just called for a new Code of Television and Radio, which would fully comply with the EU standards, both with regard to foreign propaganda and internal propaganda. According the fact-checking by API, he stated that foreign propaganda is a problem in Moldova, and the United States understand the risks of Russian disinformation. But, he continued, Moldova also faces a problem of internal control over the media. This situation does not only threaten the independence of the media in Moldova, but also generates news that can be characterised as different forms of propaganda from internal sources, the ambassador said.

publication/media

  • Reported in: Issue 93
  • DATE OF PUBLICATION: 19/12/2017
  • Outlet language(s) Russian
  • Countries and/or Regions discussed in the disinformation: Moldova, US, Russia
  • Keywords: Anti-Russian, Propaganda
see more

Disinfo: Newspaper Helsingin Sanomat is a kind of headquarters of Nato in Finland

The US and the UK want to revenge themselves on the President of Finland Sauli Niinistö and organise a hybrid war against Finland. They use their agent, newspaper Helsingin Sanomat, as an accomplice. The newspaper is a kind of headquarters of Nato to manipulate the brains of Finnish people.

Disproof

No evidence given. The US, UK and Finland are partners. Helsingin Sanomat is an independent Finnish newspaper and has no connection to Nato. www.britannica.com/topic/Helsingin-Sanomat, Read more for the background: yle.fi/uutiset/osasto/news/mondays_papers_intelligence_documents_leak_heavy_concert_accident_the_jobs_in_your_genes/9981816,

Disinfo: The Venice Commission published an opinion about the facts of gross discrimination of Russian language and minority languages in the Edcuation Law of Ukraine

On December 10, the Venice Commission published an opinion about the facts of gross discrimination of Russian language and minority languages in the Edcuation Law

Disproof

Misleading. In fact, the Venice Commission does not mention “facts of gross discrimination” but states: "However, paragraph 4 of Article 7 provides no solution for languages which are not official languages of the EU, in particular the Russian language, as the most widely used language apart from the state language. The less favourable treatment of these languages is difficult to justify and therefore raises issues of discrimination." The Venice Commission recommends in particular:  to enter, within the framework of the implementation of the new Education Law, into a new dialogue with representatives of national minorities and all interested parties on the language of education.  to ensure that the implementation of the Law does not endanger the preservation of the minorities’ cultural heritage and the continuity of minority language education in traditional schools. www.venice.coe.int/webforms/documents/?pdf=CDL-AD(2017)030-e, . Further debunking by Stopfake.org www.stopfake.org/manipulyatsiya-venetsianskaya-komissiya-priznala-diskriminatsiyu-russkogo-yazyka-v-ukraine/, .

Disinfo: Finnish blogger shocked Facebook: "This is why half of the world owes its life to Russia"

The Western history books are pouring total filth on everything that is connected to Russia. What are the real results of the Russian “aggression”? Finnish blogger Veikko Korhonen from the city of Oulu writes that half of Europe and part of Asia got their statehood from Russia.

Disproof

There is no such blogger from the Finnish city of Oulu, according to the fact-checking by the website Fontanka.fi. The photograph attached to the article represents actually Atte Korhola, a professor of environmental change at the University of Helsinki. A similar disinfo article appeared already in 2015 on the website Cont.ws. The article claimed that India, China, Poland, Estonia, Latvia, Lithuania and Finland should be grateful to Russia for their sovereignty, which is recurring pro-Kremlin historical revisionism. Further debunking by newspaper Ilta-Sanomat.