Disinfo: USA doesn’t allow OSCE to observe its elections

Summary

Americans form a significant part of the OSCE team. They love to observe other countries but do not allow this mission to observe their own country.

The OSCE is a wonderful organisation, neither present in America nor in Belarus, but what different conclusions!

Disproof

Disinformation about the 2020 US Presidential Election.

The OSCE international election observation mission for the general elections in the United States totalled 102 observers from 39 countries, made up of 50 ODIHR-deployed experts and observers, and 52 parliamentarians and staff from the OSCE PA.

In fact, the OSCE has sent observers for every US presidential election since 2002. Some 100 observers from the OSCE’s parliamentary assembly and office of democratic institutions and human rights (ODIHR) were deployed around the US to watch the 2020 election. As can be seen in the same link above, eighteen of the US states routinely denied access to OSCE observers, because the presence of international observers is against their local laws. This means that OSCE teams monitored the electoral process in at least 33 states this year.

Finally, the OSCE observation mission concluded that the 3 November general elections were competitive and well managed despite the many challenges caused by the Covid-19 pandemic.

In Belarus, the lack of timely invitation from the state authorities precluded ODIHR from observing the elections. Six or seven weeks of preparations are needed to prepare an independent and reliable observance mission.

Read other disinfo cases about US Presidential Elections in our database claiming that "About two million of dead people voted for Biden", "2020 US Presidential election was the dirtiest in history".

publication/media

  • Reported in: Issue 220
  • DATE OF PUBLICATION: 06/11/2020
  • Language/target audience: Russian
  • Country: Belarus, US
  • Keywords: US Presidential Election 2020, Elections, OSCE

Disclaimer

Cases in the EUvsDisinfo database focus on messages in the international information space that are identified as providing a partial, distorted, or false depiction of reality and spread key pro-Kremlin messages. This does not necessarily imply, however, that a given outlet is linked to the Kremlin or editorially pro-Kremlin, or that it has intentionally sought to disinform. EUvsDisinfo publications do not represent an official EU position, as the information and opinions expressed are based on media reporting and analysis of the East Stratcom Task Force.

see more

Fraud in the Polish elections declared by Lukashenko

The Polish president Andrzej Duda, who won a second mandate in July 2020, has won the presidential election after falsifying the results. Moreover, Polish authorities have tried to organise protests in Belarus but instead were affected by a similar development (meaning the wide protests against making abortions illegal).

Disproof

A recurring disinformation narrative about protests in Poland being about falsified elections and economic problems, not about abortions.

In July 2020, Polish president was re-elected president after a narrow win with 51.08 % of the votes. There is no evidence of any kind of election manipulation or falsifying votes in Poland's presidential election.

Romania meddles in the presidential elections in Moldova

The Romanian news agency “Romanian Global News” reported that its campaign against acting Moldovan President Igor Dodon has been followed by 400 000 people. The news agency is financed by the Romanian government and has been publishing most of the critical articles attacking the acting president. The authors are determined to “chase Moscow out of Chisinau”.

Disproof

A recurring disinformation narrative about Moldovan elections as being a pretext and an opportunity to cause a Western-backed colour revolution to pressure Russia.

It is true that most of the articles published by the Romanian outlet are critical of Moldova's current president. Still, the piece described by News Front does not reflect the official position of the government and cannot serve as evidence of Romanian meddling in the Moldovan presidential elections. Moreover, there is no available evidence that the Romanian Global News is financed by the state, it is merely an outlet recommended to Romanians living outside of Romania, including those in Moldova. In addition, the NewsFront Bulgaria article mentions incorrectly that Romanian Global News is a national newspaper: it is an online source and not a national one.

Russia is the main guarantor of the existence of Azerbaijan and Armenia

Without Russia, Azerbaijan and Armenia would destroy each other. The only logical way is to unite Azerbaijan and Armenia in a new Eurasian Union. When the Eurasian Union becomes one state, there will be a way to resolve the conflict in Nagorno-Karabakh. Armenia and Azerbaijan should get inspired by Russia and the way it deals with minorities from both countries.

Azerbaijan does not need Turkey; the Russian Federation is enough to prevent any war because of its impartiality.

Disproof

A recurrent narrative praising Russia's superiority over other countries and presenting Russia as a guarantor of peace around the world, working on accurate implementation of UN Resolutions and not interfering in other countries' affairs.

The concept of “guarantor” does not exist in international law. According to the UN Charter, all UN member states are obliged to respect other UN members.