Disinfo: USA is interested in continuing the war in Eastern Ukraine

Summary

Over the 6 years of the Minsk agreements, it has now become clear that Ukraine is not going to fulfil them, so the war in the Donbas lasts to this day.

The United States, which is interested in continuing the war in Eastern Ukraine, is gradually losing its grip, which is why its influence on the situation is decreasing.

Disproof

The claim advances recurring pro-Kremlin disinformation narratives casting Ukraine as a puppet of the US and implying that the ongoing armed aggression in Ukraine is its fault.

Washington, along with Kyiv, maintains that its peaceful resolution is contingent on the fulfilment of the Minsk agreements.

The article also contains a recurring pro-Kremlin disinformation narrative about the war in Ukraine and the Minsk Agreements. Ukraine has never claimed that it does not want to implement the Minsk agreements. The implementation of the agreements remains one of the key priorities of Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy. After the COVID-19 pandemic began, the Ukrainian side proposed to hold the negotiations conducted by the Trilateral Contact Group in a video format.

Over the last 12 months, Ukraine has made serious steps to resolve the conflict in Donbas peacefully. Ukraine initiated a Normandy Four meeting that was held on December 9, 2019. Ukraine agreed that a full and comprehensive ceasefire is necessary. The parties of the Normandy Summit also agreed to release captives on the principle "all for all" by December 2019. Three prisoner exchanges have been conducted, with the last one taking place during the COVID-19 lockdown. The law on special order of local self-government in certain areas of Donbas was extended for another year. A disengagement of troops was achieved in Zolote, Petrivske, and Stanytsia Luhanska. Ukraine also rebuilt a bridge in Stanytsia Luhanska that was destroyed by the pro-Russian militants in March 2015.

Moreover, the negotiations in the Trilateral Contact Group (TCG) have not been suspended due to the coronavirus crisis. The meetings were held in a video format.

Ukraine also increased the number of its representatives in the TCG in order to intensify the work of the latter. The Head of the Office of the President of Ukraine Andriy Yermak explained that "with this step, Ukraine once again demonstrates great commitment to implement the Minsk agreements. Second, we demonstrate that we want to move forward and not waste time."

Read the similar case: US interests prevent Ukraine from ending Donbas war.

publication/media

  • Reported in: Issue 206
  • DATE OF PUBLICATION: 17/07/2020
  • Outlet language(s) Russian
  • Countries and/or Regions discussed in the disinformation: US, Ukraine
  • Keywords: Ukraine, Eastern Ukraine, Donbas, War in Ukraine
see more

Ukrainian parliament caved in for the IMF

The Verkhovna Rada supported the idea, agreed with the IMF, on the appointment of the Head of the board of Ukrgasbank, Kyrylo Shevchenko, to the post of Head of the National Bank of Ukraine. It is not Zelenskyy who nominated Shevchenko to the post of Head of the NBU, rather the IMF appointed him. There will be no independent leadership of the NBU in Ukraine.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative about Ukraine, which is often claimed to be under external control from the US, NATO, the EU or IMF. There is no evidence that the IMF chose the new head of the National Bank of Ukraine. Kristalina Georgieva, the Managing Director of International Monetary Fund stated previously: "It is in the interest of Ukraine to preserve the independence of the NBU and it is also a requirement under the current IMF-supported programme. I urged President Zelenskyy to stay the course of sound monetary and financial policies – those are key to stronger investment and inclusive growth." On 15 July 2020, President Volodymyr Zelenskyy submitted the candidacy of Kyrylo Shevchenko to the Verkhovna Rada. The next day 332 deputies voted for him. 47-year-old Shevchenko is a banker with previous experience in the field. For the last six years, he was head of the state bank Ukrgasbank.

There are no Ukrainians, no separate nation and language

Ukrainians were told that they are a separate nation with their own language. In fact, Ukraine is the chimera that has been created in recent decades.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative claiming that Ukraine is an artificial country and that Ukrainians are a part of a larger Russian nation. Ukraine is a well-defined nation-state that has preserved language, literature and identity despite foreign rule for long periods. It is a sovereign state whose borders are guaranteed by international agreements but were violated by Russia through the illegal annexation of Crimea. Ukraine is recognised in international law as a sovereign nation-state, with its own flag, nationality, language and with a democratically-elected president and parliament. Read similar disinformation cases alleging that Ukraine is not a country, but a territory, that Ukraine has never existed as an independent country, that Ukraine is a state formation, and not a country, that Ukraine was artificially created as a state hostile towards Russia, that myth about Ukraine as a separate nation was created in the USSR, or that Ukrainian literary language is an artificial language created by the Soviet authorities.

Latvia, Lithuania and Estonia engage in political censorship

The ban on broadcasting RT television channel Sputnik, in Latvia and Lithuania is a direct violation of the obligations of media freedom undertaken by the Baltic states. The Federation Council of Russia believes that such actions of Lithuania, Latvia and Estonia violate the principles of freedom of speech and unhindered dissemination of information, which are fundamental norms of the OSCE and the Council of Europe.

Disproof

This claim tries to portray EU sanctions on Russia, the result of its illegal actions in Ukraine, as unfair persecution against Sputnik and its employees, and against media freedom in general. In all of the mentioned countries, Sputnik and RT are being accused of spreading disinformation, violating copyrights, acting as a propaganda instrument. In Estonia, Sputnik is wrongly represented as a victim of unprecedented persecution. These statements have already been debunked before. The steps taken by Estonia are based on the Article 2 of the Council Regulation (EU) No 269/2014 on the territorial integrity of Ukraine that foresees freezing the assets of Dmitry Kiselyov, the Director-General of Rossija Segodnya. Lithuania is falsely claimed to follow totalitarian laws, while Sputnik fights against intolerance. This came as in mid-2019 a court in Vilnius ruled on blocking Sputnik Lithuania over copyright issues. Broadcasting service (LRT) approached the Radio and Telecommunications Committee and pointed out in a statement that Sputnik had illegally used LRT materials at least 1464 times in violation of copyrights. Lithuanian Sputnik had continued to distribute illegal material and had not reacted to repeated requests by the National Broadcasting service to stop the abuse of copyright infringement. In Latvia, in 2016, Latvia's domain registry shut the website of Sputnik Latvia after receiving a letter of concern from the Latvian Foreign Ministry, which drew attention to Sputnik's coverage of Ukraine and routine denial of the embattled nation's territorial integrity. In July 2019, Latvian authorities blocked access to the online portal baltnews.lv, owned by Rossiya Segodnya, citing EU sanctions against Russia. In 2020 Latvia has banned the state-owned Russian television channel RT, saying it is controlled by an individual - Dmitriy Kiselyov, who is under EU sanctions. According to the Electronic Mass Media Council (NEPLP), Latvia's national media watchdog, RT and the network of channels operated by it are under Kiselyov's "effective control" and has attempted to present Latvia as a failed state.