Disinfo: WADA is punishing all of Russia for some sportsmen’s violations

Summary

The World Anti-Doping Agency has to date never implemented measures and penalties similar to the ones it has taken towards Russia. This is double standards, as the whole of Russia is punished for violations of some anti-doping rules by some individual sportsmen. Athletes from other countries are punished on an individual basis.

Disproof

This is a mix of a conspiracy theory aiming to misrepresent the actual reasons behind WADA's investigation and decision to ban Russia for four years from major international sporting events, plus a recurring pro-Kremlin narrative about the West's deliberate anti-Russian activities.

In the course of the World Anti-Doping Code (WADA) investigation into the alleged state-sponsored doping operation, Russia has received the same treatment as any other country probed for doping violations. See here and here for comprehensive debunking by Polygraph.info.

The unanimous decision by WADA's executive committee was made after Russia's Anti-Doping Agency (RUSADA) was declared uncompliant with the World Anti-Doping Code (Code) – the document harmonising anti-doping policies in all sports and in all countries, in addition to the fact that "more than 140 cases could have disappeared involving athletes who may or may not still be competing because of the tampered data".

It was not isolated instances of Russian athletes using doping that led to the ban, but rather "the blatant breach by the Russian authorities of RUSADA’s reinstatement conditions", which according to the head of WADA, "demanded a robust response".

publication/media

  • Reported in: Issue 179
  • DATE OF PUBLICATION: 20/12/2019
  • Language/target audience: Arabic
  • Country: Russia
  • Keywords: Doping, WADA

Disclaimer

Cases in the EUvsDisinfo database focus on messages in the international information space that are identified as providing a partial, distorted, or false depiction of reality and spread key pro-Kremlin messages. This does not necessarily imply, however, that a given outlet is linked to the Kremlin or editorially pro-Kremlin, or that it has intentionally sought to disinform. EUvsDisinfo publications do not represent an official EU position, as the information and opinions expressed are based on media reporting and analysis of the East Stratcom Task Force.

see more

The Wagner Group is not supported by Russia

The Russian authorities have repeatedly denied their support for any groups operating outside Russia, including the “Wagner” group.

Disproof

A recurring disinformation narrative about the Wagner group and Russian presence in Libya.

The group is a private army linked to the Kremlin and has been fighting on the front lines of the Libyan war for nearly three months.

NATO is preparing for a big war, probably with Russia

NATO is getting ready for a war on a big scale. The deployment of the US anti-missile system in Europe and the scripts of the military exercises in the Baltic countries and Poland and in the Black and Baltic Seas show that the Atlantic Alliance is preparing for a long-reaching armed conflict.

Disproof

This is part of a recurrent Russian narrative aiming to portray NATO as an aggressive organisation, a US puppet and a tool of Washington’s imperial ambitions with no real substance nor justification to exist.

NATO is a mutual defence alliance of democratic states aiming to guarantee the freedom and security of its members through political and military means. It has no interest in starting an armed conflict for no apparent reason. The aforementioned military exercises actually aim to test procedures and tactics, develop best practices and identify areas for improvement. Exercises are designed to ensure that NATO forces are trained, able to operate together and ready to respond to any threat from any direction.

Estonia is afraid of Sputnik’s influence

Threats to Sputnik journalists in Estonia indicate that the country must be afraid of their influence on people.

Disproof

There is no persecution against Sputnik in Estonia. The agency has been forced to move out of its office in Tallinn because of its inability to pay the rent due to sanctions. In October 2019, Estonia-based branches of the foreign banks that operated the accounts of Rossiya Segodnya, the mother company of Sputnik, froze all its transfers, while other banks in Estonia refused to operate with the firm. This is the result of the sanctions imposed by the European Union on Dmitry Kiselyov, the director general of Rossiya Segodnya, following the outbreak of the Ukraine crisis.

Banks in Estonia are not the only institutions to have taken action against Rossiya Segodnya for this reason. In 2015, Barclay’s bank closed the account used by the agency in UK. In 2016 Latvia's domain registry shut the website of Sputnik Latvia after receiving a letter of concern from the Latvian Foreign Ministry, which drew attention to Sputnik's coverage of Ukraine and routine denial of the embattled nation's territorial integrity. In July 2019, Latvian authorities blocked access to the online portal baltnews.lv, owned by Rossiya Segodnya, because of the EU sanctions. In mid-2019 a court in Vilnius ruled on blocking Sputnik Lithuania over copyright issues.