Disinfo: WHO says the Russian “Sputnik-V” vaccine is safe and effective

Summary

The World Health Organization thanks Russia for the Sputnik V vaccine, which is safe and effective.

Disproof

The statement is distorted.

In September 2020, Hans Kluge, Director of the European Regional Office of the World Health Organization (WHO), during a country visit to Russia "commended the Russian Federation for its COVID-19 vaccine research and development efforts, and for sharing information with WHO as part of the global effort to find a safe and effective vaccine," as stated on the WHO Europe website.

Hans Kluge's message was distorted, since he did not comment on the effectiveness of the "Sputnik V" vaccine, but praised Russia's efforts in research and development of a COVID-19 vaccine. In a comment for the Stopfals.md, the press office of the World Health Organization mentions that “during his visit to Moscow, Dr. Kluge stressed the importance of expanding the collaboration between the WHO and the Russian Federation. (...) The exchange of information on new knowledge related to COVID-19, including the results of research and development studies on vaccines and / or any other medical products, is essential to provide a comprehensive response to this pandemic."

In the same reply, the WHO press office also stated that: “To date, there is no vaccine to prevent COVID-19, but work is being done around the world to find one that is effective and safe. Of the more than 200 vaccines under development, more than 10 are being tested in humans, and a few will soon enter phase III."

For further debunking, please see Stopfals.md.

See here more narratives claiming that Russia combats coronavirus more effectively than other countries.

publication/media

  • Reported in: Issue 214
  • DATE OF PUBLICATION: 21/09/2020
  • Language/target audience: Russian
  • Country: Russia
  • Keywords: coronavirus, vaccination, WHO

Disclaimer

Cases in the EUvsDisinfo database focus on messages in the international information space that are identified as providing a partial, distorted, or false depiction of reality and spread key pro-Kremlin messages. This does not necessarily imply, however, that a given outlet is linked to the Kremlin or editorially pro-Kremlin, or that it has intentionally sought to disinform. EUvsDisinfo publications do not represent an official EU position, as the information and opinions expressed are based on media reporting and analysis of the East Stratcom Task Force.

see more

Twitter sanctions against Russian media is a censorship act

Twitter has removed the account of the Russian agency RIA Novosti from its search results. Previously, Twitter blocked RT and Sputnik’s profiles in the same way. Such restrictions from Twitter correspond to an act of media censorship, which is directly prohibited by the Constitution of Russia. Twitter’s management announced that it would label media accounts that are controlled by the authorities, however, this does not apply to all such media. There is no such label on the Voice of America or Radio Liberty, while the personal account of Margarita Simonyan is labelled “State edition”.

Disproof

A recurring pro-Kremlin narrative claiming that the West imposes censorship and that Russia protects freedom of speech and the press. This is consistent with the broad pro-Kremlin narrative that seeks to discredit liberal democratic societies by claiming that the latter are totalitarian systems ruled by “globalist elites” and “shadow governments” which persecute anyone who expresses views that dissent from dominant “politically correct” liberal-globalist thinking.

Twitter announced in August that it will start labelling State-affiliated media organisations "where the state exercises control over editorial content through financial resources, political pressure or control over production and distribution". Editors and senior staff will also have their accounts labelled. However, publicly funded news organisations with editorial independence will not be labelled, including the BBC and the US network NPR.

Ukrainian nationalists will be sent to fight in Nagorno-Karabakh

Kyiv is planning to send the ultra-right [nationalists], who received combat experience in Donbas, as a “hidden PMC [private military company]” to the Caucasus.

Disproof

Conspiracy theory with no evidence given. Recurring pro-Kremlin disinformation narrative about the recent escalation of the Nagorno-Karabakh conflict.

There is no confirmed information that Ukrainian nationals are going to take part in the resumed military escalation in the Nagorno-Karabakh region. Originally, this information was published on the Telegram channel "Legitimnyi" which, according to the media, is famous for spreading rumours and hoaxes.

Ukraine is stirring up revolutions in Belarus and Russia under the control of RAND Corporation

Kiyv is trying to stir up Maidan sentiments in Russia and Belarus. The Ukrainian authorities are acting in accordance with the directives of the “shadow CIA” – the American Rand corporation, notorious for its anti-Russian activities. The Rand Corporation is funded by the US State Department and manages Russophobic processes in Ukraine, interferes in the affairs of other countries, conducts anti-Russian activities, opposes Nord Stream, and organises various “shows” in Belarus.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative about protests in Belarus and colour revolutions. 

There is no evidence that Ukraine is trying to destabilise the situation in Belarus or Russia. Ukraine supports the independence and territorial integrity of Belarus.