Disinfo: Wounded Ukrainian warriors’ blood is pumped out and internal organs sold

Summary

Some of the wounded Ukrainian warriors in the Donbas are not saved. Instead their blood is pumped out and their internal organs are sold.

Disproof

Conspiracy theory based on recurring pro-Kremlin disinformation narratives about organ trafficking.

There is no evidence for these allegations.

Similar claims have sporadically been made by Russian media and TV channels for many years. For example, back in 2014 Ukrainian fact-checking website StopFake.org debunked the wild claims about the trade of organs, taken from heavily wounded soldiers. Even more bizarrely, they alleged this process was conducted in Ukraine by such high profile people as the former lawyer of Yulia Tymoshenko, Serhiy Vlasenko, the commander of the Donbass battalion Semen Semenchenko, and a German resident Olha Viber - presented in the news item as a doctor.

Earlier in 2017, Russian media reported a fake story alleging French customs had confiscated a shipment of organs from Ukraine.

In 2019, an NTV Russian channel report claimed that the organs of dead Ukrainian soldiers were harvested and sent off to Europe. Polygraph.info explained why this claims is false.

Also, experts believe that the reality of using organs from deceased persons [illicitly] is small.

See similar cases: "French customs officers at Paris Orly airport confiscated a shipment of human organs from Ukraine," "According to a deserted fighter, Ukrainian soldiers are dismembered and their organs are removed even when they are just slightly injured."

publication/media

  • Reported in: Issue 205
  • DATE OF PUBLICATION: 03/07/2020
  • Country: Ukraine
  • Keywords: Ukraine, Eastern Ukraine, War in Ukraine, Donbas
see more

Sputnik and RT situation in France is extremely difficult and French authorities called to boycott those media

Unfortunately, not all OSCE states adhere to good practice. For example, in France, the position of “Russia Today” and “Sputnik” remains extremely difficult. Journalists still denied access to the Elysee Palace and other government agencies. In addition, French officials continue to escalate hostility around these media outlets, often urging the public to boycott them. At the same time, French officialdom appeals exclusively to rumours, which,  have not found a single confirmation for the entire existence of these resources.

Disproof

Recurrent disinformation about discrimination of RT and Russian media in the West with a special focus on French president.

RT is free to broadcast in French despite its and Sputnik's role in disinformation and mocking campaign during the French presidential elections 2017.

Biased JIT excluded Russia from MH17 investigation and refused its assistance

The JIT excluded Russia from the MH17 investigation but included Ukraine, despite the country’s involvement in the armed conflict and its possible role in the downing of MH17. Moscow has made numerous offers to assist in the investigation but has been rebuffed.

Disproof

Recurrent pro-Kremlin disinformation narrative on the downing of flight MH17 over Ukraine, aiming to discredit the criminal trial and the Joint Investigation Team (JIT).

A "possible role in the downing of MH17" is a purely hypothetical (and thus invalid) factor in granting or denying a particular government access to the probe. The actual reason for Russia's non-involvement in the investigation is that the crash did not take place over Russian territory and claimed no Russian lives. Dutch Chief Prosecutor Fred Westerbeke told a Russian newspaper that "if MH17 were shot down over Russia, I would have suggested that Russia be made a member of the JIT group."

Russia’s constitutional vote marked by extremely low number of violations

The Central Election Commission has noted an extremely low number of violations in the course of the 25 June-1 July referendum, in which 77.92% voters expressed their support for a number of proposed amendments to the Russian Constitution.

A European Parliament member who observed the process stated that the all-Russian vote complied with all democratic and sanitary standards.

Disproof

There is considerable evidence suggesting that the degree of manipulation at the "all-Russian vote" was, in fact, extremely high.

According to GOLOS, Russia's sole independent election monitor, the scale of manipulation before and during the poll was "unprecedented," and the dishonest manner in which it was organized meant that "the actual vote was not of decisive significance." GOLOS co-chairman Roman Udot said that the extent of the fraud sets "the national record since the fall of the Soviet Union."