DEZINFORMAREA ÎN 2021: TOPUL MOMENTELOR JENANTE

ianuarie 03, 2022

Pânza de minciuni țesută de organizațiile pro-Kremlin este adesea complexă. Și totuși, uneori se fac greșeli neîndemânatice. Am adunat 10 exemple din 2021 în care surse pro-Kremlin au fost prinse în flagrant în timp ce produceau dezinformări absurde, exagerate și deosebit de jenante.

1. Rusia își recunoaște întreaga vină

Corruption case of Russian Army in Donetsk

Ucraina – Rusia

După ani de negare din partea Kremlinului, care însă nu a împiedicat EUvsDisinfo să dezvăluie și să adune probe privind anexarea ilegală a Crimeei de către Rusia, avem acum, chiar de la statul rus, dovezi fără precedent ale prezenței militare rusești în estul Ucrainei.

Într-un proces penal de corupție îndreptat împotriva unei companii locale de aprovizionare cu produse alimentare, Tribunalul Districtual Kirovsky din orașul rus Rostov-pe-Don a dezvăluit, din greșeală, informații despre o livrare de alimente către armata rusă staționată în republicile separatiste autoproclamate din estul Ucrainei. Furnizorul era responsabil pentru un transport bisăptămânal de 1 300 de tone de alimente către trupele rusești din Donbas. Un funcționar al companiei a fost găsit vinovat de intermedierea unei mite de 990 000 RUB (13 400 USD) către un ofițer militar rus de rang înalt și a fost condamnat la cinci ani și jumătate de închisoare.

După ce purtătorul de cuvânt al Kremlinului, Dmitri Peskov, a calificat drept „greșeală” menționarea armatei ruse în textul verdictului, documentul a dispărut de pe site-ul tribunalului. Este disponibilă online o copie arhivată.

2. Eroii și răufăcătorii

Armed Belarusian guards visible behind a parliamentarian during a TV interview

Într-un interviu cu un parlamentar belarus, desfășurat la granița dintre Polonia și Belarus, interviu în care parlamentarul a subliniat situația disperată a persoanelor blocate acolo și răspunsul umanitar al Belarusului, în spatele acestuia se observă gardieni în uniformă, mascați și înarmați, care, în esență, îi țin captivi pe migranți. Mass-media pro-Kremlin și televiziunea belarusă controlată de stat folosesc aceste imagini pentru a prezenta Polonia și UE ca fiind inumane și agresive, în contrast cu Belarusul, care este prezentat ca un actor umanitar. Aceste dezinformări distrag atenția de la faptul că Aleksandr Lukașenko exploatează în mod sistematic ființele umane în scopuri politice, exploatând imaginile dureroase ale suferinței umane.

3. Sexualitatea lui Iisus Hristos

Bisexual Jesus, disinformation claim by Lavrov

„ÎNTR-O SERIE DE ȚĂRI OCCIDENTALE, ELEVII ÎNVAȚĂ LA ȘCOALĂ CĂ IISUS HRISTOS A FOST BISEXUAL” – CRITICII SUNT AGENȚI STRĂINI!

Ministrul rus al afacerilor externe, Serghei Lavrov, a folosit articolul său de peste 4 000 de cuvinte despre politica externă, principiile, viziunile și ambițiile Rusiei ca atac din perspectivă valorică la adresa sistemului educațional occidental. Potrivit ministrului: „Într-o serie de țări occidentale, elevii învață la școală că Iisus Hristos a fost bisexual” – afirmație rapid preluată și demontată de reporteri. Jurnaliștii independenți ruși au descoperit sursa cuvintelor lui Lavrov într-un videoclip viral de pe TikTok. Un copil din Australia afirmă în videoclip că Iisus este „bi și non-binar”, deoarece iubește pe toată lumea, e bărbat și poartă rochie. Nu este o sursă prea demnă de încredere pentru a fi inclusă într-un document de stat, am spune noi, și recomandăm ca ministerul rus în cauză să își verifice mai temeinic sursele.

4. Masha și ursul

În ceea ce privește subiectul ursului, o organizație mediatică din nordul Rusiei a confundat o glumă de pe un site satiric cu o știre reală: Suedia plasează un copil de cinci ani într-un centru de plasament după ce părinții săi i-au arătat filmul rusesc interzis „Masha și ursul”. Nu, „Masha și ursul” nu este interzis în Suedia, nici măcar de 1 Aprilie.

5. Dualitatea raportării privind COVID-19

Din nefericire, s-au tot înmulțit în baza noastră de date dezinformările referitoare la COVID-19 și la vaccinuri. Anul 2021 a adus un nou aspect în ceea ce privește reportajele organizațiilor pro-Kremlin despre COVID-19. Utilizatorii rețelelor de socializare au subliniat dublul standard al reportajelor pro-Kremlin privind vaccinurile: în timp ce cititorii de limbă rusă erau încurajați să se vaccineze, versiunile în limba engleză ale RT și Sputnik calificau pandemia drept farsă și răspândeau afirmații antivacciniste.

6. Revolte ale foamei în Europa în perioada Crăciunului?

O fotografie realizată de AFP 2021, Tolga Akmen

Există mâncare din belșug în Occident, dar organizațiile pro-Kremlin susțin că penuria de alimente va face să lipsească delicatesele de Crăciun de pe mesele europenilor și va duce la revolte provocate de foamete. Deși este adevărat că au existat unele probleme minore legate de aprovizionarea cu alimente în Marea Britanie din cauza Brexitului și a numărului insuficient de șoferi de camion, cu siguranță nu se dau lupte pentru mâncare, nu lipsesc provizii medicale și carburanți și nu au loc ciocniri cu poliția. Doar dacă nu cumva organizația se referea la festivalul La Tomatina, dar chiar și acest război al roșiilor a fost anulat din cauza pandemiei.

7. Barba digitală și deficitul de bărbați

shortage of real men in Russia

45 % dintre ruși nu văd bărbați adevărați în țară

Emoji-urile asexuate au provocat agitație în rândul parlamentarilor ruși, care au acuzat Occidentul că atacă în mod deliberat Rusia, ultimul bastion al masculinității, cu femei cu barbă și bărbați efeminați.

În mod ciudat, institutul rus de stat pentru opinia publică, VTsIOM, a publicat un sondaj despre bărbații adevărați, subliniind calitățile bărbăției. Sondajul, preluat de mai multe organizații de mass-media pro-Kremlin, a enumerat următoarele atuuri ale bărbaților adevărați: onestitatea (19 %), caracterul de încredere (14 %) și echitatea (9 %). Cu toate acestea, din 1 600 de persoane, 45 % dintre respondenți nu au putut numi nici măcar un singur „bărbat adevărat” din Rusia.

8. Om de zăpadă infractor și o cutie de televizor

Crack down on protests in Belarus, white-red-white flag on a snowman

O fotografie realizată de Radio Liberty Belarus

Steagul istoric alb-roșu-alb a devenit simbolul mișcării de protest în masă care a urmat controversatelor alegeri prezidențiale din 9 august 2020 din Belarus. Mii de oameni au fost arestați sau amendați. Printre aceștia se numără un proprietar a cărui curte era împodobită cu un om de zăpadă purtând o eșarfă roșie cu inscripția „Trăiască Belarus”, o femeie care purta șosete de culori „greșite” și o persoană din Minsk care a așezat o cutie de televizor cu culorile alb și roșu în fereastra apartamentului său. Chiar dacă incriminarea oamenilor de zăpadă, a cutiilor goale, a șosetelor cu alb-roșu-alb este ridicolă, consecințele resimțite de cetățenii din Belarus sunt înfiorător de reale.

9. Batjocură la adresa Eurovision

Disinformation about Russian singer Manizha, Eurovision 2021

EUROVISION 2021: NAȚIONALIȘTII RUȘI DESPRE MANIZHA „MAI RĂU CA ÎN IAD” – „SABOTAJ ÎMPOTRIVA CULTURII RUSE” – „UN PLAN VICLEAN PENTRU A DISTRUGE FAMILIA” – „BUNICII SALE I-AR FI FOST RUȘINE”

Concursul de muzică Eurovision este unul dintre cele mai mari evenimente culturale din lume, fiind urmărit de către aproximativ un miliard de telespectatori. Un spectacol de divertisment care pune în legătură compozitori din Europa și nu numai cu cluburile de susținători ai lor. De-a lungul timpului, Rusia s-a menținut destul de sus în clasamentul Eurovision. Dar nominalizarea din 2021 a cântăreței tadjice Manizha, prin votul publicului, pe canalul 1 din Rusia a fost mai mult decât un motiv de îngrijorare. Migranta feministă care și-a exprimat sprijinul pentru drepturile homosexualilor și cântă despre emanciparea femeilor a stârnit un adevărat scandal în cercurile naționaliste. Tsargrad, o publicație de știri online deținută și condusă de oligarhul naționalist Konstantin Malofeev, a comparat Eurovision cu un mecanism mondial pentru stabilirea ideologică a unei ordini coloniale, care răspândește ura împotriva Rusiei și este controlat de SUA. Așa să fie?

Iată o mostră din versurile lui Manizha:

Fiecare rusoaică trebuie să știe
Ești destul de puternică, vei dărâma zidul.

Hei rusoaico,
Nu-ți fie teamă, fată.

10. Comedianți scoși din emisie

Russian comedians taken off air

O emisiune a postului de televiziune TNT, Once upon a Time in Russia (A fost odată în Rusia), a fost scoasă din emisie după ce comedianții au parodiat trei campioni ai sarcasmului pro-Kremlin: Prezentatoarea TV Olga Skabeeva de la postul Rossiya 1, directorul holdingului mass-media de stat Rossiya Segodnya, Dmitry Kiselyov, și prezentatorul TV Vladimir Solovyov. Desigur, comedianții ar fi trebuit să continue să râdă de Greta Thunberg sau de Navalnîi, în loc să îi supună pe oricare dintre servitorii loiali ai Kremlinului unor critici binevoitoare.

Dezinformarea nu este un subiect de râs

Deși uneori putem râde de absurditatea unora dintre încercările de dezinformare, să nu uităm că umorul, ridiculizarea sau hahaganda se numără printre tehnicile preferate de dezinformare ale specialiștilor în răstălmăciri de la Kremlin. Infoshum, care inundă spațiul informațional cu zgomot și afirmații greu de crezut, are un scop: să distragă atenția de la adevăr. Data viitoare când dați peste un meme amuzant, nu uitați că satira și umorul pot fi la fel de bine folosite pentru a defăima, a dezinforma sau a submina.

În 2021, dezinformarea nu doar că ne-a intoxicat democrațiile, ci ne-a și influențat deciziile de zi cu zi, de la alimentele pe care le mâncăm la hainele pe care le purtăm sau vaccinurile pe care decidem să (nu) le facem. În 2022, haideți să folosim lecțiile trecutului pentru a face adevărul atât de accesibil și atractiv, încât să nu poată fi ignorat.

Puteți începe citind despre ce a mers prost la dezinformarea pro-Kremlin în:

2020: DEZINFORMAREA ÎN 2020: TOPUL MOMENTELOR JENANTE

2019: DEZINFORMAREA ÎN 2019: ZECE MOMENTE JENANTE

2018: DEZINFORMAREA ÎN 2018: DOUĂSPREZECE MOMENTE JENANTE


Subscribe to the DISINFO REVIEW

Your weekly update on pro-Kremlin disinformation

No, thank you.