On 3 October, Germany celebrated the 30th anniversary of reunification – a defining moment in the history of Europe. And while the Kremlin sent a congratulations letter to the leaders of Germany, Russian state-controlled media did not share the sentiment. East Germany was attached to the West as a colony, claimed the EU-sanctioned TV host and executive Dmitry Kiselyov. “Historical mistake” and “betrayal of the people of the GDR”, lamented another prominent personality of pro-Kremlin media, Vladimir Solovyev, before lashing out at the former leaders of the USSR for the “humiliating, vile and disgusting” withdrawal of soviet troops from Germany.

The profound sense of bitterness and resentment about the past is a core element of pro-Kremlin myths. It shapes how both history and present times are portrayed in media loyal to the Kremlin: the Western world has always been hostile, deceitful and Russophobic; the yearning of peoples for political liberty and democratic change are merely a sinister plot.

We saw it this week as well, with pro-Kremlin media framing the ongoing protests in Belarus as a coordinated globalist attack on Russia. Or perhaps it was Ukraine, stirring up revolutions in Belarus and Russia on the orders of the RAND corporation? No, it must be “imperialistic” Poland building a springboard for protests on Russian borders, all the while refusing to recognize the “liberation” by the Red Army in 1939.

And on top of that there’s unified Germany, setting on a course of containment of Russia and denying Russia consular access to Alexei Navalny. Navalny, who is using his near-fatal poisoning to promote himself… The list of historic and current grievances is endless, and pro-Kremlin media make this list a bit longer every week.

The Kyrgyzstan connection

This week, people in Kyrgyzstan took to the streets and stormed the parliament building with demands to cancel the results of the recent parliamentary election, which they denounce as rigged. Belarusian state-controlled TV jumped at the opportunity to claim that both protests in Bishkek and Minsk were “orchestrated” according to colour revolution manuals. The fact that there is no evidence to support such claims did not deter Belarusian state TV.

Belarusian audiences were treated to a grainy video from the depths of the Internet, ostensibly showing a meeting between the head of the opposition party in Kyrgyzstan and an EU diplomat. The video, filmed in secret, had no audio but anonymous netizens helpfully provided the subtitles, which “revealed” that the EU was going to sponsor the protests in Kyrgyzstan!

Screenshot from Belarus 1 TV channel

The video is as reliable “evidence” as the audio of “Mike and Nick” — alleged officers of the Polish and German secret services discussing details of the Navalny poisoning — that was released earlier by Belarussian authorities.

As the protests in Belarus enter their second month, Belarusian state-controlled spin-doctors are getting more desperate. And more creative.

Nagorno-Kharabakh

The escalation of violence in Nagorno-Karabakh provided yet another opportunity for pro-Kremlin outlets to vent historical and contemporary grudges. This week, they claimed that the re-ignited fighting in the region was a Western cover-up operation, just like in Hungary in 1956 (when in fact soviet forces had invaded the country). According to Sputnik, even the independence of both Armenia and Azerbaijan is “accidental”, as they still belong to historic Russia.

Ukraine, ever the target of pro-Kremlin disinformation, was implicated as well: Kyiv will deliver weapons to Azerbaijan under the guise of humanitarian aid and send far-right fighters trained in Donbas to Nagorno-Karabakh, disinformation outlets claimed, presenting zero evidence. They also suggested that the fighting in Nagorno-Karabakh significantly increased the chance of new hostilities in Donbas, as Kyiv was pushed to attack by its “American masters”.

Resentment against Ukraine runs deep in pro-Kremlin media, causing “Ukrainian radicals” to continuously emerge across the globe: in the US, in Hong Kong, in Belarus, and now in Nagorno-Karabakh.

Uncomfortable journalism

Free and independent media fighting the ghosts of the past and myths of the present is a major source of grievance for pro-Kremlin media. Disinformation outlets expressed their hostility recently by distorting a report by Radio Free Europe / Radio Liberty about Russian activist Vladimir Kara-Murza and by attacking Twitter for shedding light on accounts owned by media affiliated with the Russian government.

But what happens when disinformation is not enough to relieve the discomfort of honest reporting?

Fourteen years ago this week, prominent Novaya Gazeta journalist Anna Politkovskaya was gunned down in her apartment building in Moscow. The organizers of her murder remain unknown.


related disinfo cases

06.10.2020
ATN: novosti Belarusi i mira - YouTube
Kyrgyzstan
05.10.2020
riafan.ru
Armenia
03.10.2020
Sputnik English
Russia, Germany
01.10.2020
Sputnik Italia
Russia, US
29.09.2020
RT France - YouTube
EU, Russia, Ukraine, Belarus, US, France
04.10.2020
Rossia 24 - YouTube
Germany
25.09.2020
ria.ru
UK, Russia
25.09.2020
60 minut @Rossiya 1 - YouTube
Russia, US
21.09.2020
Pervyi kanal
Russia
28.09.2020
Sputnik Abkhazia - Russian
EU, Russia, US
05.10.2020
Donbass Today, antimaydan.info
Armenia, Azerbaijan, Ukraine
05.10.2020
antimaydan.info, politnavigator.net
Ukraine, Belarus, US
29.09.2020
Sputnik South-Ossetia
US, Georgia
05.10.2020
novorosinform.org
Ukraine
14.09.2020
Geopolitica.ru - Italian
EU
04.10.2020
Eho.md
Russia, Germany
02.10.2020
asd.news
EU, Armenia, Azerbaijan, Russia, Ukraine, US
05.10.2020
Sputnik Spain
Ukraine, Belarus, US, Georgia, Poland
29.09.2020
News Front - Spanish
Russia, Belarus, US
16.09.2020
Sputnik Spain
Ukraine, Lithuania, Belarus, US, Poland
03.10.2020
News Front - Spanish
Lithuania, Belarus, Poland
30.09.2020
RT Spanish
US
30.09.2020
RT Spanish
Russia, US
01.10.2020
Sputnik Germany
EU, Russia, Germany
14.09.2020
Geopolitica.ru - Italian
Italy
25.09.2020
Ritm Evrazii
EU, US
30.09.2020
Sputnik Poland
EU, US, Poland
30.09.2020
Sputnik Poland
US, Poland
29.08.2020
Geopolitica.ru - Italian, Geopolitica.ru - English, Geopolitica.ru - Spanish, Castilian, Geopolitica.ru - Russian
Armenia, Azerbaijan, Turkey, Russia, US
01.10.2020
Sputnik Poland
EU, Russia, Germany, France
29.09.2020
Sputnik Poland
Ukraine, Baltic states, Belarus, Georgia, Poland
01.10.2020
Sputnik Germany, Sputnik Germany
Russia, Germany
11.09.2020
Sputnik Armenia
Belarus
22.09.2020
Iravunk.com
Russia, Germany
25.09.2020
6060news.com, akhbarak.net, albidda.net, albidda.net, alderaah-news.net, Al Minasa Press, anayemeni.net, Sputnik Arabic, Sputnik Arabic, cartitleloanla.com, cartitleloanla.com, dmcnews.org, dmcnews.org, emeknes.com, emeknes.com, etleboro.org, iraqnews-in.com, lomazoma.com, lomazoma.com, New Hub, news-sinaa.com, news-sinaa.com, news.albraq-news.com, news.albraq-news.com, newsformy.com, pakistanpoint.com, saudi.shafaqna.com, urdupoint.com, urdupoint.com, yaf3press.net, yaf3press.net
Russia, US
02.10.2020
News Front - Russian
Armenia, Azerbaijan, Ukraine
29.09.2020
News Front - Hungarian
Ukraine, US
01.10.2020
oroszhirek.hu
Russia, Belarus, US, Germany
01.10.2020
News Front - Russian
Ukraine, US
29.09.2020
News Front - Russian
Ukraine
29.09.2020
Sozh
Hungary, Armenia, Azerbaijan, Russia, Belarus
29.09.2020
Sputnik Belarus - Russian, ria.ru, rusprav.tv
Armenia, Azerbaijan, Russia
01.10.2020
riafan.ru
UK, Russia, Syria
23.09.2020
Sputnik Spain
US
27.09.2020
politnavigator.net
Kazakhstan, US
18.09.2020
regnum.ru, regnum.ru
EU, Russia
25.09.2020
riafan.ru
Russia
25.09.2020
nk.org.ua
EU, Ukraine
24.09.2020
novorosinform.org
Ukraine
24.09.2020
riafan.ru
Russia, Ukraine
20.09.2020
vz.ru
US
04.09.2020
RT Russia
Latvia, Russia, Ukraine, Estonia, Lithuania